הקמת עסק אחרי סיום תואר ראשון או שני

פתיחת עסק לאחר סיום לימודי השכלה גבוהה - אילו יתרונות יש לזה?

לימודים אקדמיים, בין אם לתואר ראשון, בין אם לתואר שני ובין אם לתואר שלישי, הם אתגר מורכב מאוד. בנוסף הלימודים דורשים השקעה עצומה – של זמן, של כסף כמובן וגם של אנרגיות ורגשות. פתיחת עסק היא דרך מצוינת למנף את אותה השקעה עצומה ולמצות את היכולות שנרכשו בעמל רב. בהתאם אין פלא שיש לא מעט ישראלים שבוחרים לפתוח עסק מיד לאחר סיום הלימודים. אם גם אתם שוקלים לעשות זאת, כדאי שתדעו מהם היתרונות הטמונים בכך, וגם איך לנצל את ההטבות האפשריות.

נקודות זיכוי במס הכנסה

מדינת ישראל גובה מס, ובשיעורים לא מבוטלים, מכל בעלי ובעלות העסקים. יחד עם זאת היא מעניקה גם נקודות זיכוי במס הכנסה, ובפרט ישנן נקודות זיכוי עבור לימודים אקדמיים. השכלה גבוהה שמובילה לתואר ראשון מקנה נקודת זיכוי אחת במס הכנסה. כמו כן ישנן נקודות זיכוי לתואר שני ולתואר שלישי במסלול ישיר – נקודה אחת עבור התואר השני וחצי נקודה עבור התואר השלישי.

עוד כדאי לדעת שאת נקודות הזיכוי הנ”ל ניתן לנצל בשנת המס הראשונה לאחר מועד השלמת הלימודים הרלוונטיים, או לחילופין בשנת המס שלאחריה. מאחר שמיצוי ההטבה של נקודות זיכוי תלוי בגובה ההכנסות, כדאי לתזמן נכון את השימוש בהן.

כיצד מממשים את ההטבה הנ"ל?

חשוב להדגיש כי נקודות הזיכוי עבור הלימודים האקדמיים מוענקות רק למי שהשלימו את התואר במוסד מוכר בישראל. המימוש של נקודות הזיכוי מתבצע באמצעות מילוי השדה הרלוונטי בדוח השנתי שמוגש ע”י בעל או בעלת העסק למס הכנסה. באופן כללי מומלץ להיעזר לצורך הגשת דוח זה בשירותיו של רואה חשבון במרכז, על-מנת למנוע טעויות והסתבכות מול רשות המיסים.

ניהול עסק במקביל לעבודה כשכירים

היתרון הנ”ל של פתיחת עסק לאחר סיום הלימודים במוסד כזה או אחר להשכלה גבוהה תקף גם עבור מי שמתפרנסים כשכירים במקביל לניהול העסק. מאחר שמדובר בעסק שרק הוקם, לא תמיד הוא מספק הכנסות גבוהות מספיק, ועל כן אקדמאים רבים ממשיכים במקביל לעבוד גם במשרה מלאה או חלקית בתור שכירים. במצב כזה ניתן כאמור ליהנות מנקודת הזיכוי, ובמקביל חשוב להגיש בקשה לתיאום מס – ללא בקשה כזו רשות המיסים תגבה את שיעור המס הגבוה ביותר האפשרי, 47%, וחבל (מה גם שלא ניתן להגיש בקשה זו באופן רטרואקטיבי עבור שנים קודמות).

פטור מגביית מע"מ

אפשרות נוספת שמסייעת למי שפתח עסק לאחר סיום הלימודים באוניברסיטה או במכללה אקדמית להתנהל באופן פשוט ונוח היא לבקש להירשם במע”מ כ’עוסק פטור’. משמעות הבקשה היא פתיחת תיק עוסק זעיר, כלומר עוסק שהכנסתו המקסימלית במהלך השנה היא 100,000 ש”ח (כמובן שניתן למכור שירותים ומוצרים גם בסכום מצטבר גבוה יותר, ובמצב כזה ישונה המעמד מ’עוסק פטור’ ל’עוסק מורשה’).

עוסקים פטורים נקראים כך משום שהם פטורים מחובת גביית מס ערך מוסף מלקוחותיהם. אמנם במקביל הם לא רשאים לקזז את המע”מ מההוצאות שלהם על העסק שהקימו, אבל ברוב המקרים ההוצאות לא גבוהות ולכן המע”מ ששולם עבורן אינו משמעותי. לעומת זאת, הפטור מגביית מס ערך מוסף מאפשר להציע שירותים בתמחור אטרקטיבי וכך לבסס את העסק. יתרון נוסף הוא שאין צורך להגיד דוחות מע”מ חודשיים או דו-חודשיים. 

חשוב לציין כי ישנם תחומים שבהם לא ניתן לקבל מעמד של ‘עוסק פטור’, בלי קשר לגובה ההכנסות. בתחומים אלה יתבצע כמובן חישוב מע”מ עבור כל עסקה, וימולאו הדוחות המתאימים.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content