הקמת עסק זעיר בקלות

על מה חשוב להקפיד כשעוברים מלהיות שכיר לעצמאי?

לא כל שכיר שמח בחלקו ויש לא מעט כאלה שרוצים לעשות את המעבר לעבודה בתור עצמאי. המעבר הזה עשוי להיות מאוד מתגמל ומספק, אבל צריך לעשות אותו נכון. חלק מהדברים הם טכניים וחלקם מהותיים. בחלק מהדברים צריך להקפיד לבחור נכון אנשים שיעבדו אתכם, כמו ספקים, רואה חשבון, אנשי שיווק ופרסום. נציג כמה דברים שאם תקפידו עליהם, המעבר יתקדם בצורה חלקה, טובה ונכונה יותר.

האם צריך להבין בניהול עסקים?

אין ספק שהבנה בניהול עסקים יכולה להקפיץ כל עסק שהוא. יחד עם זאת, לא חייבים לעבור משכיר לעצמאי כאשר יודעים את הכל. אפילו השאלה האם עוסק פטור צריך רואה חשבון לא חייבת להיות שאלה מרכזית. פשוט צריך להיעזר ביועצים עסקיים או אנשי מקצוע שעוזרים לכם להשלים את הפערים. רו”ח יכול לסייע באין ספור היבטים טכניים, ולייעץ בטיפים רבים בניהול עסקים. התנהלות נכונה משלב כמה שיותר מוקדם תעזור לעסק להתבסס.

האם כל אחד מתאים להיות עצמאי ואיך יודעים אם זה בשבילי?

להיות עצמאי, יש בזה לא מעט יתרונות, אבל אי אפשר לומר כי המעבר משכיר לעצמאי מתאים לכל אחד. וזה לא בגלל ששכיר לא צריך להתעסק עם מס הכנסה או ביטוח לאומי ולעומתו עצמאי צריך להגיש דוחות או עשוי לעבור ביקורת מס הכנסה בעסק. מי שהוא עצמאי לא יכול להרשות לעצמו להיות “ראש קטן”. שכיר יכול לסיים יום עבודה, לחזור הביתה ולשכוח מהעבודה. עבור עצמאי העסק הוא חלק יותר מהותי מהחיים.

בעלי עסקים הם לרוב טיפוסים יזמיים, כאלה שרוצים לקחת את גורלם בידם ולעצב מציאות במו ידיהם. שכירים, אפילו בכירים, מקבלים הוראות ולמעשה מגשימים מטרות של אנשים אחרים. מי ששואף להגשים את המטרות של עצמו ורוצה לשבור כל פעם שיאים חדשים ולאתגר את עצמו מתאים להיות עצמאי. כמובן, קיימים אין ספור תחומים שבהם ניתן לפתוח עסק עצמאי. יש תחומים שבהם המרכז הוא מכירות, תחומים אחרים נותנים מקום להרבה מאוד יצירתיות, חלק מהעצמאים עוסקים בנושאים טכנולוגיים ואחרים בדברים לגמרי אחרים. כלומר, קווי אופי מסוימים מאפיינים על פי רוב את העצמאים, אבל אי אפשר לומר שאין פה מגוון.

אילו צעדים צריך לעשות מול מס הכנסה?

חשוב להקפיד בתור עצמאי או בעל עסק מתחיל לסגור את כל הפינות מול מס הכנסה. למעשה, צריך לטפל בכמה דברים מול כמה רשויות ואלה – מה הכנסה, ביטוח לאומי, מע”מ. אגב, זה לא משנה אם אתם עומדים להעסיק עובדים או שמדובר בעסק של איש אחד (אתם, כמובן). כשאומרים שלום לבוס ופותחים חיים חדשים כעצמאי, השאלה איך לפתוח תיק עוסק פטור נעשית רלוונטית. בעניין הזה יש לפנות לרשות המיסים ולדווח על פתיחת העסק. ניתן בנושא הזה להיעזר ברואה חשבון, שגם מלווה אתכם בעצות כלליות בעסקים וגם יכול לפתוח תיק עוסק עבורכם. הוא גם פותח תיקים בביטוח לאומי ומקבל פטור מדוחות מע”מ, עבור עצמאים שלא רוצים להתעסק בכך בעצמם. על כל פנים, כל עצמאי חייב להתחיל בכך שהוא מסדיר את הנושא מול הרשויות אחרת הוא בעצם מסתכן בעבירה על פקודת המיסים. זה באמת לא משהו שכדאי להזניח. עצמאי חייב לדאוג בעצמו (או באמצעות מייצג שהוא רואה חשבון מוסמך) לשלם את כל המיסים באמצעות מקדמות מס כחוק. אי עמידה בכך ואי עמידה בחובת ניהול ספרים, נחשבים לפעולות לא חוקיות, חמורות ולא נכונות.

איך יודעים אם כדאי לפתוח עוסק מורשה?

במידה וידוע לכם כי העסק צפוי להכניס סכומי כסף משמעותיים כבר מהשנה הראשונה, יש מקום לשקול פתיחת תיק עוסק מורשה. עוסק מורשה זה כל עסק או עצמאי שעובר את תקרת ההכנסה שקובעת רשות המיסים (כיום מדובר בסכום שעולה על 100 אלף ₪, פלוס מינוס, אך זה משתנה). חשוב לציין כי מקצועות מסוימים מחויבים על פי חוק לפתוח תיק עוסק מורשה. לבירור העניין יש לפנות לפקיד השומה במס הכנסה או להתייעץ עם רואה החשבון שלכם. עוסק מורשה יכול להתקזז בהוצאות מע”מ, וזה עשוי להיות משתלם ולשפר את הרווחיות של העסק. יחד עם זאת, יש גם חובות מסוימים של עוסקים מורשים, שעוסקים פטורים אינם מחויבים בהם. למשל, מורשה חייב להכין חשבוניות מס ולהגיש דוח מע”מ פעם בחודש או בחודשיים. לצורך חישוב מע”מ, אנו מציעים לכם מחשבון מע”מ נוח לתפעול.

האם כדאי לפתוח חשבון בנק עסקי?

כעצמאי כדאי לנצל את מגוון הטבות המס המגיעות. מומלץ לברר בנושא נקודות זיכוי לאישה ולהבין לעומק מה זה אומר דיווח על הוצאות עסקיות. אבל בנוסף לכך, חשוב מאוד לפתוח חשבון בנק נפרד, שישמש את העסק. לא רצוי לערבב בין חשבון אישי פרטי לעסקי, משום שקשה בצורה כזאת למדוד את התוצאות העסקיות ולהבין היטב את רווחיות העסק. בשאלות נוספות כגון מהי נקודת איזון עסקית, כמה משקיעים בפרסום, מתי נכון לבצע ביטול תיאום מס ועוד, תוכלו להיוועץ עם יועצים עסקיים ועם רואי חשבון מוסמכים.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content