איזון בין עסק קטן לבין חיים רגילים

איך לשלב בין החיים הפרטיים לבין עבודה בתור עצמאי בתחילת הדרך?

להפוך לעצמאי זה צעד שיכול לשדרג את ההכנסה, להביא סיפוק והנאה. יחד עם זאת, הרבה עצמאים מתלוננים שבתחילת הדרך, הם מתקשים לשלב בין פרנסה לבין חיים פרטיים. אבל אפשר לשלב את שני הדברים בהצלחה, כאשר מבינים כמה כללים חשובים.

למה הגדרת מטרות כל כך חשובה?

להתחיל לעבוד בתור עצמאי זה יותר פשוט מכפי שחושבים. כל מה שצריך זה לחשוב על קונספט, לבדוק אם התחום מאפשר להגיע לרווחיות ולפתוח תיק עצמאי. רואה חשבון לעסקים יכול לסייע בפתיחת תיק עצמאי וביתר הפרוצדורות כגון דיווחים למס הכנסה, תיאומי מס וכן הלאה. אבל מה שבאמת מפריע לשלב בין עבודה כעצמאי לבין החיים הפרטיים, זה הקושי להגדיר מטרות מראש. 

הגדרה שכל בעל עסק ועצמאי מבין באופן אינטואיטיבי זה – יצירת הכנסות ורווח. זו מטרה די ברורה. אבל חשוב להגדיר מטרות נוספות, כגון השגת רווחה נפשית, שעות פנאי סבירות, בילוי זמן איכות עם המשפחה או תחביבים וכדומה. כאשר מתרכזים אך ורק במטרה העסקית של הגעה לרווחיות, קל מאוד לגלוש לוויתור על חיים פרטיים. לכן, הקפידו להגדיר מראש את המטרות החשובות לכם ואל תזלזלו במטרות שאינן קשורות לעבודה. אגב, אפשר לתת ציונים לכל מטרה, למשל בין אחד לעשר, על מנת להקל על קביעת סדרי עדיפויות ביום יום. 

ניהול זמנים, איך עושים את זה?

עוד דבר שעוזר לשלב בין החיים הפרטיים שלך לבין עבודה כעצמאי/ת, זה ניהול זמנים נכון. החשיבות של ניהול זמנים באה לידי ביטוי בכמה דברים. למשל, שיפור הפרודוקטיביות בעסק. וזה לא משנה אם מדובר על הקמת עוסק פטור או עצמאי פרילנסר, ללא ניהול זמנים היעילות תמיד תהיה נמוכה מהאופטימום. ניהול זמנים מסייע לכם לקבוע באילו שעות תשקיעו בשיווק, באילו שעות תטפלו בניהול שוטף, מתי תזמינו סחורה מספקים ומתי תענו למיילים או להודעות. ובהיבט של חיים פרטיים, זיכרו להגדיר את הזמנים שבהם אתם רוצים להיות פנויים בשביל עצמכם או בשביל החיים הרומנטיים או חיי המשפחה או הריגושים שלכם. כפי שנאמר, לכל דבר זמן ועת לכל חפץ. יש זמן שמיועד לעבודה ויש זמן שמיועד לפנאי. אם לא מנהלים נכון את הזמן, הזמן ינהל אתכם וזה לא פועל לטובתכם.

הגדרת גבולות, מה זה ולמה?

כבעלי עסק עצמאי, תלמדו על עצמכם ועל אחרים הרבה דברים מרתקים. תלמדו מה זה רווח גולמי ומה זה רווח נקי. תלמדו מהן נקודות זיכוי, האם תוכלו לקבל נקודות זיכוי בגין ילד נכה או שבשבילכם רלוונטי תוספת נקודת זיכוי לאקדמאים. אבל מעבר לדברים טכניים כמו מה זה תיאום מס, תצטרכו למען רווחתם האישית והנפשית ללמוד לשים גבולות. הגדרת גבולות זאת אומרת להחליט שיש דברים שעליהם לא מתפשרים. לדוגמא, עצמאי שלא שם גבולות ללקוחות, עלול להיגרר לשיחות עבודה שנמשכות עד מאוחר בלילה. עצמאי שלא שם גבולות, עלול למצוא את עצמו עובד בימי חופשה או על חשבון תחביבים או פעילות פנאי. בניהול עסק, הגדרת גבולות עוזרת לכם לזכור תמיד, מהי עבודה ומהו פנאי.

אילו יועצים יכולים לעזור לעצמאים מתחילים?

כדי שיהיה לכם זמן לחיים פרטיים, זיכרו שיועצים ואנשי מקצוע יוכלו לעזור לכם להתנהל בתור עוסק מורשה. רואה חשבון, מקדם אתרים, מאמן עסקי – בנקודת מפתח חשובת, בזכותם העבודה תהיה יעילה ויישאר זמן להקדיש לעצמכם ולחיים הפרטיים החשובים שלכם.

מיקור חוץ, איך זה עובד?

רוצים יותר זמן לאיכות חיים לפנאי בין חישוב מע”מ לבין שיווק עסקי? היעזרו בשירותי מיקור חוץ על פי סוג העסק שלכם. מדובר על ספקי שירות שעושים חלק מהעבודה של העצמאי, ללא קיום יחסי עובד מעביד.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content