מעבר לעבודה בתור עצמאי

5 סיבות לא לפחד לעבור מלהיות שכיר ללהיות עצמאי

מתלבטים בין להמשיך להיות שכירים לבין להפוך לעצמאים? זה נכון שיש נוחות מסוימת כאשר נשארים שכירים, אבל יש דברים נהדרים שרק עצמאים מכירים. נציג בשורות הבאות כמה חששות (שאפשר להתמודד עימם) וכמה יתרונות, בפתיחת עסק עצמאי. אלה חמשת הדברים שכדאי להביא בחשבון כעת.

1. האם עצמאים מפסידים הטבות מס?

אם תסתכלו על התלוש שלכם כשכירים, תגלו עולם עצום של פרטים ונתונים. האמת היא שהרבה אנשים מתקשים בקריאת התלוש, אבל בואו נתייחס למשהו מרכזי. בתלוש השכר אפשר לראות למשל שיש הבדל בין שכר ברוטו לבין שכר נטו. אבל מה שעוד יותר חשוב, אפשר לראות שלכל אחד כתוב כמה נקודות זיכוי מס מקבלים מדי חודש. ככל שנקודות הזיכוי מרובות יותר, כך בעצם משלמים פחות מס. כלומר, זה שווה יותר משכורת נטו בחשבון הבנק. עכשיו, אם אתם חוששים שבתור עצמאים תפסידו הטבות מס כגון נקודות הזיכוי, הסירו דאגה מלבכם. מגיע לכם לקבל נקודות זיכוי ועוד הטבות מס ששכירים לא מקבלים.

2. האם ההכנסה שלי עלולה לרדת?

יתרון מאוד חשוב בלהפוך משכיר לבעל עסק עצמאי טמון בכך שאתם הופכים לבעלי הבית. אתם לא עובדים בשביל מישהו אחר אלא מתאמצים ומשקיעים רק בשביל עצמכם. שכירים, לא משנה כמה יתאמצו, עדיין המרוויח העיקרי הוא הבוס או בעל העסק. אם אתם רוצים לעבוד קשה אבל לראות את ההשקעה שיוצרת יותר הכנסה, כדאי להפסיק לפחד. זה נכון שבדרך כלל ההתחלה של עסק חדש מביאה הכנסות עדיין לא מכסימליות, אבל זה קורה כי לוקח זמן לבסס עסק חדש. ככל שצוברים ניסיון והמוניטין משתפר, ההכנסות גדלות ומרוויחים הרבה יותר. על מנת להצליח, מומלץ מבעוד מועד להכין תוכנית עסקית ולבנות תחזית הכנסות והוצאות בצורה מסודרת. אם לא עובדים מסודר ונכון, ההכנסה תרד. אם עובדים כמו שצריך ונערכים בהתאם, התוצאות תהיינה טובות.

3. האם את/ה טוב בניהול זמן?

לא צריך לפחד מפני פתיחת עסק מורשה, במידה ואתם מבינים את החשיבות של סדר וארגון. אם אתם טובים בניהול זמן ויודעים להתנהל בריבוי משימות, העסק שלכם ירוויח מזה. אם אתם פחות טובים כרגע בניהול זמן, לא צריך לפחד אלא פשוט ללמוד איך לשפר. ניתן להשתמש בכלים טכנולוגיים כגון אפליקציות לניהול זמן. אפשרות אחרת היא להיעזר באימון עסקי או להצטרף לתוכנית לייזמים. אין צורך שכלים טכניים יפריעו או יפחידו. כל מה שצריך זה ללמוד, להבין, לדעת וליישם. 

4. איך להתנהל בפשטות מול מס הכנסה?

אם הפחד הגדול שלכם נובע מסיפורים כאלה או אחרים על מס הכנסה, זה הזמן לשבור את המיתוס. רואה חשבון מסביר כי אין שום סיבה לפחד אלא פשוט צריך להתנהל כחוק ועל פי הכללים. מנהלים את ספרי העסק בשקיפות. אפשר ואפילו מאוד נוח להשתמש בתוכנות עסקיות אונליין, לרישום הכנסות והוצאות. מקפידים לרשום קבלות או חשבוניות כאשר אתם מקבלים תשלום או חותמים על הסכם אספקה מול לקוח. מקפידים לנהל חשבון עסקי בבנק, בנפרד מחשבון בנק פרטי. כאשר פועלם כך, אף אחד ממס הכנסה לא יחפש אתכם. המטרה של רשות המיסים היא שכל אחד ישלם את המיסים כחוק. וזה חוקי לגמרי להשתמש בהטבות מס עסקיות כגון הטבת מס על הפקדות לקופת גמל, הטבות מס עבור קרן השלמות או ניכויי מס בגין הפקדה לקרן פנסיה וכדומה.

5. עובדות על עצמאים שעוזרות להתחיל ברגל ימין

יש עוד הרבה עובדות שיעזרו לכם לעבור משכירים לעצמאים ולהתחיל ברגל ימין. למשל:

  • עצמאים אכן מרוויחים יותר – הסטטיסטיקה לא משקרת. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ההכנסה של עצמאי ממוצע גבוהה בהרבה מזו של שכיר ממוצע.
  • עבודה גמישה באמת – עצמאים יכולים לנהל סדר יום גמיש, בלי להיות חייבים דין וחשבון לבוס.
  • הרבה שכירים שחוששים להפוך לעצמאים עושים זאת בהדרגה. מנהלים עסק קטן במקביל לעבודה שכירה. עם הזמן מגדילים את העבודה בעסק ועובדים פחות כשכירים.
  • בישראל יש יותר שכירים מעצמאים, אבל מספר העצמאים הולך וגדל בהתמדה. עצמאים יכולים לעבוד מכל מקום, וזה יתרון עצום. הרבה עצמאים עוברים לגור במקום שבו הוצאות הקיום נמוכות יותר ואיכות החיים גבוהה. חוסכים באופן כזה כסף רב ונהנים מאיכות חיים.
משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content