הבדלים בשכר בין גבר לאישה

הבדלי שכר בין גברים לנשים - האם זה קיים בקרב עצמאיים?

על פי נתונים סטטיסטיים שנאספו בשנים האחרונות, מבחינה הכנסה יש יתרון לעצמאים לעומת שכירים. עצמאים מרוויחים בממוצע כ-10 עד 20 אחוז יותר לעומת שכירים (תלוי בעיסוק). ידוע שבקרב שכירים קיימים הבדלי שכר בין גברים לנשים, אך מה קורה לגבי עצמאים? נתונים סטטיסטיים שאסף משרד רואי חשבון מוביל בישראל שופכים אור על הנושא וגם מסבירים על משמעות הנתונים המעניינים.

גברים עצמאים מרוויחים יותר?

חשוב לציין בראשית הדברים שקיימים הבדלים בין גברים ונשים, בהכנסות אך לא רק בהן. למי שלא בקיא במספרים, נקודות זיכוי לאישה בדרך כלל גבוהות מאלה של הגבר. על פי נתונים רבים שנאספו ונבדקו, ההכנסות של גברים עצמאים לעומת ההכנסות של נשים עצמאיות גבוהות בצורה די משמעותית. פערי ההכנסות מגיעים עד לרמה של עשרות אחוזים. במבט ראשון, ההבדל הזה נראה גדול מכדי להיות אמיתי. זה עשוי להיות מטריד ומכעיס ובהחלט רצוי שיהיה הרבה יותר שוויון. יחד עם זאת, יש להביא בחשבון עוד כמה דברים, בשביל להבין את התמונה בכללותה (וזה עדיין לא אומר שאין מה לשפר).

גברים עצמאים עובדים יותר?

ברמה אישית, אנו סבורים שנשים יכולות לנהל עסק עצמאי בצורה מוצלחת לא פחות מגברים. כפי שגברים רבים מתעניינים בפתיחת עסקים חדשים, גם נשים יכולות. וזה בהחלט יכול להיות רעיון טוב להתחיל קודם עם פתיחת עוסק פתור, אחר כך להתבסס ולגדול בהדרגה. אך העובדה שיותר גברים מנשים בוחרים להיות עצמאים, עדיין אין בכך להסביר למה פערי ההכנסה גבוהים כל כך (כאמור, עד עשרות אחוזים הבדל).

מסתבר כי גברים עצמאים עובדים הרבה יותר שעות, בין אם ברמה היומית ובין אם ברמה החודשית. מובן שבמציאות הנוכחית שבה נשים עדיין משקיעות יותר בגידול הילדים, לא תמיד אישה יכולה לעבוד 45 שעות בשבוע. יחד עם זאת, יש היגיון מסוים בכך שעצמאי (או עצמאית) שעובדים יותר שעות בחודש, גם ירוויחו יותר. אין ספק שלא מעט זוגות שבהם כיום האישה עצמאית, המחליטים שהגבר יעבוד פחות בעסק וישקיע יותר בילדים או באחזקת הבית. על כל פנים, אפילו כאשר מתייחסים להבדל בשעות העבודה, עדיין – גברים עצמאים מרוויחים יותר לשעה מאשר נשים (באופן ממוצע כמובן).

למה נשים מרוויחות פחות כעצמאיות?

יש הרבה סוגיות מורכבות בניהול עסקים או בעבודה כעצמאים. לא נענה כאן על כל הדברים המורכבים, כמו מתי לבצע תיאום מס או מתי ביטול תיאום מס יהיה צעד מתאים. יחד עם זאת, כן ננסה לבחון כמה דברים לגבי ההכנסה הנמוכה יותר של נשים, שרוצות להגשים את עצמן בתור עצמאיות.

מומחים בניהול עסקים מסבירים שנשים רבות מנהלות את העסק העצמאי שלהן בצורה נהדרת. רבות בוחרות בצורה טובה רואי חשבון ויועצים עסקים. אך הן לא רק יודעות איך לבחור רואה חשבון אלא גם איך להתנהל נכון מול לקוחות, תוך מתן שירות לקוחות מעולה, הקשבה ללקוח וחווית שירות נהדרת. אז מה הבעיה? הבעיה היא שישנן נשים שפשוט לא מעריכות את עצמן כפי שמעריכים את עצמם הגברים. אישה שמעריכה את עצמה פחות מגבר בתפקיד דומה, עשויה לתמחר את השירות שהיא מציעה באופן פחות רווחי. אגב, יש תופעה דומה גם בקרב נשים שעובדות כשכירות. גברים מרגישים יותר בנוח לבקש העלאות שכר. זה לא אומר שהם תמיד מקבלים העלאה, אבל מי שמבקש יותר, לפעמים יקבל. מי שלא מבקש (או מבקשת), פשוט לא יקבל.

איך להעלות את ההכנסות בעסק

אחרי שהבנו לפחות חלק מתמונת המצב ומהבדלי ההכנסות בין גברים לבין נשים שעובדים כעצמאים, קבלו טיפים חשובים. הצעדים הבאים יוכלו לסייע לך הגבר או לך האישה, להעלות את ההכנסות בעסק.

  1. מיתוג יוקרתי יותר – עצמאים שמצליחים למתג את עצמם בצורה יוקרתית לעומת קודם לכן, מרוויחים יותר.
  2. שירות פרמיום – עצמאי או עצמאית יכולים לשלב שירותי פרמיום, שעליהם מקובל לגבות יותר.
  3. שימוש יעיל בפרסום – בעזרת טכניקות חדישות של פרסום דיגיטלי, ניתן להגיע ליותר לקוחות, ללא השקעה כספית ניכרת. יותר לידים, זאת אומרת יותר הכנסה בעסק.
  4. כלי עזר ניהוליים – שימוש בכלי עזר ניהוליים, מחשבון מע”מ הפוך, אפליקציות ניהול זמן וכדומה, יסייעו בניהול שוטף יעיל ויותר רווחיות. 
משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content