נטל מס של שכיר לעומת עצמאי

אילו הבדלים במיסוי קיימים בין עצמאיים לשכירים?

זה טוב להיות עצמאי או שזה טוב להיות שכיר? ההחלטה במידה רבה היא אישית, אך הפעם נעסוק בכמה הבדלים הקשורים למיסוי. שכירים, עצמאים, לא משנה מי אנחנו או במה אנחנו עוסקים, המדינה רוצה שנשלם מיסים. מעבר לרף מינימלי של הכנסה חודשית והכנסה שנתית, מס הכנסה מצפה לקבל מאיתנו כסף. אלא שמלבד מס הכנסה גם ביטוח לאומי רוצה את חלקו וכאשר מדובר בעצמאים, צריך להביא בחשבון גם תיק פעיל במס ערך מוסף (מע”מ). בשורות הבאות נפרט על כמה הבדלים חשובים במיסוי, שבין עצמאים לבין שכירים. אין זה תחליף להתייעצות עם משרד רואי חשבון, אלא מידע כללי לידיעתכם ולתועלתכם.

האם באמת עצמאי משלם יותר?

גם לשכירים וגם לעצמאים מגיעות הטבות מס מסוימות, למשל נקודות זיכוי להורים לילדים קטנים, נקודות זיכוי לתואר שני וכדומה. אולם רבים חשים כי עצמאי במדינת ישראל משלם יותר מיסים ביחס לשכיר. חשוב לשים את הדברים על השולחן – כשמסתכלים על שיעור המס (המחושב על פי מדרגות מס מוגדרות), עצמאי לא משלם יותר מיסים. הכלל הוא שככל שההכנסה השנתית גבוהה יותר, שיעור המס גדל. אם מדובר בעצמאי שמרוויח יותר מאשר שכיר, תשלום מס הכנסה יהיה גבוה יותר. אולם במובנים מסוימים עצמאים משלמים יותר, למשל חבות לביטוח לאומי. שיעורי המס בתשלומי ביטוח לאומי לעצמאים אכן גבוהים יותר.

יש לשים לב כי אצל שכירים, המעסיק נושא על כתפיו עלויות נוספות של ביטוח לאומי והפרשות. אם אתם מתלבטים לדוגמא לגבי פתיחת עוסק זעיר משיקולי מס, לרוב זה לא משחק תפקיד משמעותי. במיוחד כאשר עוסק זעיר לא מחויב במע”מ (ובכך הוא למעשה דומה לשכיר). כמו כן, כדי לסבר את האוזן, עצמאי עשוי לשלם עד מעל 16 אחוז ביטוח לאומי מתוך ההכנסה. לעומת זאת, כאשר מדובר בשכיר, המס במדרגה הגבוהה מגיע ל-12 אחוז והמעסיק (בעל העסק) משלם עוד 6.5 אחוז.

עצמאי לעומת שכיר – מס ערך מוסף

שימו לב לטיפ הבא: שכירים שהפכו לעצמאים באמצע שנה או שכירים שהחליפו מקומות עבודה, מומלץ להם לבצע בדיקת זכאות להחזר מס. מי שהוא גם שכיר וגם עצמאי, יוכל לבצע תיאום מס על מנת להימנע מתשלום מיותר. אולם הנושא המרכזי שלנו כאן איננו החזר או תיאום או ביטול תיאום מס ולכן נתייחס למע”מ – שכיר לעומת עצמאי.

ככלל, שכירים לא צריכים להתעסק בכלל בתשלומי מע”מ. לעומת זאת, עצמאים שהם גם עוסקים מורשים, חייבים לא רק לשלם מע”מ בזמן אלא שהם יקנסו אם לא יגישו דוח מע”מ נכון ומדויק. עצמאי מחויב לגבות מלקוחותיו מע”מ על כל עסקה ועל כל מכירה. יחד עם זאת, עצמאי גם יכול לבצע ניכוי מע”מ ופה גלומה למעשה הטבה. ההטבה אומרת שהעצמאי מקבל החזר על תשלומי המע”מ ששילם עבור הוצאות עסקיות. זו הסיבה שעצמאים מגישים קבלות על הוצאות מע”מ. שכירים, למעט מקרים מיוחדים, לא צריכים להתנהל מול מע”מ כלל.

הוצאות מוכרות – מה זה בעצם?

מכיוון שעצמאים צריכים לרוב להוציא לא מעט כסף עבור ניהול העסק (מה שלא קיים אצל שכירים), יש עוד נקודה מרכזית הקשורה עם מיסוי. עצמאי שלא כמו שכיר יכול לדווח על הוצאות שונות, המוכרות במס. לדוגמא, בעל חנות מדווח על הוצאות החשמל, על הוצאות המשכורת לעובדים ועוד, וכך מפחית את ההכנסה של העסק. הוצאות מוכרות עבור עצמאי מפחיתות את חבות המס, כך שמשלמים אך ורק על ההכנסה נטו. אז אם שאלתם את עצמכם האם עוסק פטור צריך רואה חשבון, מבחינה זו אכן יש מקום להתייעץ. רואה חשבון יכול לסייע במיקסום הוצאות מוכרות, במידה ואתם לא מתמצאים בדברים אלה.

אילו הבדלים בין שכיר לעצמאי קיימים מבחינת הטבות מיוחדות להפרשה לפנסיה?

עצמאי עשוי במקרים מסוימים לשלם יותר מיסים, לטרוח יותר עם חישוב מע”מ ואף לשלם חלק מביטוח לאומי עבור עובדיו, אולם לא הכל זה רק חובות. לעצמאים מגיעות יותר הטבות מיוחדות, למשל בנושא של הפרשה פנסיה. כעצמאים, ישנן הטבות מסוג ניכוי וזיכוי, מה שהופך את החיסכון הפנסיוני למשתלם יותר. חלק ההפרשות לפנסיה נחשבות להוצאה מוכרת ואפילו מאוד משמעותית. כך, מבקשת המדינה לעודד עצמאים ובעלי עסקים, לחסוך יותר כסף לעת פרישה מעבודה.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content