שכיר עצמאי והורה

דגשים חשובים להורים שמשלבים עבודה של שכיר עם עסק עצמאי

עבודה כשכיר מקנה יציבות ובמידה רבה גם שקט נפשי. עסק עצמאי מאפשר להגשים חלומות ולמצות את היכולות, ואם הוא מצליח מאוד התועלת כוללת גם רווח כספי משמעותי, כזה שבדרך כלל לא ניתן להגיע אליו כשכירים. בהתאם אפשר להבין מדוע יש מי שבוחרים לשלב עבודה כשכירים עם ניהול עסק עצמאי, לפחות בתקופה שבה העסק עושה את צעדיו הראשונים ועדיין לא מספק את רמת ההכנסה הדרושה. בפרט רלוונטית האופציה הזו להורים – שיכולים לעבוד במשרה חלקית, להתפנות אחר הצהריים לילדים ובין לבין להקדיש את תשומת הלב הנדרשת לעסק. במקרים אלה ישנם מספר דגשים שחשוב להיות מודעים אליהם, והם מפורטים בעמוד זה.

האם חובה לפתוח תיק במע"מ כשמקימים עסק במקביל לעבודה כשכירים?

כל הכנסה חייבת במס. גם כשהפעילות בעסק העצמאי היא בהיקף מצומצם מאוד, של מכירות בודדות בחודש, חובה לדווח עליהן לרשות המיסים – הן למע”מ והן למס הכנסה – ובהתאם השלב הראשון בהקמת עסק חדש היא פתיחת תיק במע”מ. השלב הבא הוא פתיחת תיק במס הכנסה, ולאחר מכן ניתן להתחיל למכור מוצרים ושירותים.

עוסק פטור לעומת עוסק מורשה - ההבדלים

הורים שבמקביל לעבודתם כשכירים מנהלים עסק עצמאי מחויבים כאמור בפתיחת תיק במע”מ. שתי האופציות העיקריות הן מעמד של עוסק פטור ומעמד של עוסק מורשה. עוסק פטור לא גובה מע”מ עבור שירותיו (אבל כן מחויב בדיווח על היקף הכנסותיו אחת לשנה). עוסק מורשה מחויב בגביית מע”מ מלקוחותיו והעברת סכומי כסף אלה למדינה, והוא מורשה לקזז מהסכום הנ”ל את המע”מ שהוא עצמו שילם עבור תפעול העסק.

התשובה לשאלה איך לפתוח תיק עוסק פטור או עוסק מורשה פשוטה – מגיעים למשרדי מע”מ באזור הפעילות של העסק וממלאים בקשה (ניתן לחסוך זמן ולמלא את הטופס כבר בבית – הטופס נקרא טופס רישום לצרכי מע”מ מספר 821). יש להגיע עם תעודת זהות, אישור על ניהול חשבון בנק (או לחילופין צילום צ’ק מבוטל שמעיד על בעלות על החשבון), הסכם שכירות או הסכם מכר לגבי המקום שבו יפעל העסק (כולל במקרים שבהם הוא מתנהל מדירת המגורים) ובמקרים הרלוונטיים גם רישיון לעסוק בתחום הפעילות (למשל, מורה שעובד במערכת החינוך ונותן שיעורים פרטיים בבית יציג תעודת הוראה).

כמה נקודות זיכוי אפשר לקבל עבור ילדים?

הורים לילדים נהנים מלא מעט נקודות זיכוי במס הכנסה, בגין כל אחד מהילדים (עד גיל 18).

* ילדים עד גיל 5 – 1.5 נקודות זיכוי. כשההורים חיים יחד, ההטבה ניתנת לאם. כשההורים חיים בנפרד, ה-1.5 נקודות זיכוי ניתנות להורה שמקבל את קצבת הילדים (אם זהו האב, ההטבה תינתן רק אם הוא לא נשוי ולא מנהל חיים משותפים עם בן/בת זוג). גם ההורה שלא מקבל את קצבת הילדים זכאי להטבת מס: 1.5 נקודות זיכוי בשנה הראשונה שלאחר הלידה, ועוד 2.5 נקודות לשנה במשך 5 שנים נוספות.

* נקודות זיכוי בגין ילדים בגילאי 6-12 – בשנת 2022 ניתנות 2 נקודות זיכוי עבור ילדים בגילאים אלה. בשנים קודמות ניתנה נקודת זיכוי אחת, ועדיין לא ידוע מה יקרה בשנים הבאות.

* ילדים עד גיל 18 – ההורים ממשיכים ליהנות מנקודת זיכוי עד שהילד מגיע לגיל 17. בשנה שבה הילד חוגג 18 ההורים יקבלו חצי נקודת זיכוי כל אחד, ולאחר מכן לא יהיו יותר נקודות זיכוי בגין הילדים.

מדוע תיאום מס הוא חובה לכל שכיר שהוא גם עצמאי?

ללא תיאום מס הורה שהוא גם עצמאי וגם שכיר עלול לשלם סכום גבוה שלא לצורך למס הכנסה. לצורך תיאום מס שכר אמנים או כל סוג אחר של תיאום מס יש למלא טופס 116.

מה כולל שירות של רואה חשבון מקצועי להורים שמשלבים עבודה כשכיר ועסק עצמאי?

באופן עקרוני ניתן לנהל את העסק גם ללא עזרת רואה חשבון, ולבצע פעולות בסיסיות כמו למשל חישוב מעמ באופן עצמאי. יחד עם זאת שירותי ראיית חשבון מקצועיים חוסכים להורה זמן יקר, מונעים הסתבכויות מול רשות המיסים כתוצאה מאי הכרת החוקים והתקנות ועשויים לחסוך גם לא מעט כסף בזכות מיצוי כל הטבות המס האפשריות.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content