כלים בתחום ראיית חשבון

אילו פעולות אפשר לבצע בתור בעל עסק בלי צורך להיעזר ברואה חשבון?

לא חייבים להיעזר ברואה חשבון בכל קבלת החלטה עסקית או בכל התנהלות שוטפת בתחום החשבונאי. את הפעולות הבאות תוכלו לבצע כבעלי עסקים, ללא רואה חשבון לצדכם.

בחירת תוכנת חשבוניות וקבלות, איך ולמה?

אם אין לכם שמץ של מושג איך עושים תיאום מס, רצוי שאת התיאום הזה יבצע עבורכם רואה חשבון. הוא יכול לסייע בהסדרת התיאום וכן בהשגת מקסימום חיסכון במס תוך שימוש בעקרונות מיסוי מקובלים ומותרים. לעומת זאת, אם אתם רוצים לנהל את כל נושא החשבונאות בשוטף ובחיסכון כספי נאה, תוכלו להיעזר בתוכנות יעודיות.

עסקים קטנים יכולים לבחור תוכנת חשבוניות וקבלות אונליין, הבנויה לשימוש עצמי. בתוכנה אפשר להזין עצמאית את ההכנסות שלכם וכן אפשר להפיק מסמכי עסקה כגון קבלות, חשבונית עסקה,  תעודות משלוח וכדומה. תוכנות אונליין מסוג זה קלות לתפעול ומתאימות לעצמאים שלא למדו הנהלת חשבונות. הממשק פשוט ורק צריך לזכור כלל אחד. בחרו תוכנה שקיבלה את אישור רשות המיסים לצורך הפקת חשבוניות ומסמכים עם חתימה דיגיטלית. כאשר רואה החשבון יצטרך להכין לכם דוח שנתי, הוא יוכל להתבסס על הרישומים שהצטברו בתוכנה. כמו כן, הרישומים שתבצעו בתוכנה יאפשרו לרואה החשבון להדריך אתכם איך לחסוך במיסוי ואיך לנצל הטבות מס למשל באמצעות הפקדה לפנסיה ולקרנות השתלמות, על פי התקרה המותרת.

קביעת מדיניות התמחיר בעסק

רואה חשבון יוכל לסייע לכם בכל שאלה הקשורה עם חישוב מעמ ועם התקזזות תקופתית מול מע”מ. ייעוץ מקצועי בתחום הזה יחסוך לכם תשלומי קנסות והסתבכות עתידית. לעומת זאת, בנושא התמחור העסקי תוכלו לקבוע מדיניות שמתאימה לכם. יש כמה כללים שיכולים לסייע לעצמאי לקבוע מדיניות תמחור. שיטה אחת לוקחת את כל ההוצאה הנדרשת לייצור או קנייה מוצר, ומוסיפה אחוז מסוים. שיטה זו נקראת “עלות פלוס”. שיטה פשוטה ביותר תהיה לבדוק את המחירים המקובלים בשוק. עושים סקר של מדיניות עסקים וחברות באותו תחום פעילות. מדיניות תמחור של פרילנסרים נעשית לרוב על פי קביעת הכנסה רצויה לשעה, כפול מספר שעות שהוקדשו לפרויקט. יש עוד שיטות נוספות שבהן אפשר להשתמש והעיקר – היזהרו מקביעת תמחור נמוך לאורך זמן. התמקדו באיכות הניהול, השירות ובעבודה אפקטיבית.

איך לבדוק כמה נקודות זיכוי מגיעות לי?

ניתן לבדוק נקודות זיכוי לגבר, באמצעות סימולטורים או מדריכים שהכינה רשות המיסים. לא חייבים בשביל זה לבקש את עזרתו של רואה חשבון לעוסק פטור או לחברות.

עד כמה מסובך לפתוח תיק במע"מ?

אם אתם מוצאים את זה פשוט להתנהל מול מערכות בירוקרטיות, תגלו שזה לא מסובך במיוחד לפתוח תיק במע”מ. פתיחת תיק עוסק פטור או פתיחת תיק עוסק מורשה, מצריכים פניה לפקיד השומה או מילוי טפסים אונליין. אם תגלו שהבירוקרטיה הזאת עושה לכם כאב ראש ושאתם מעדיפים להתמקד בדברים אחרים, רואה חשבון יוכל לטפל בכך עבורכם. 

האם אפשר לבקש לבד אישור עוסק פטור?

פתיחת עסק חדש קטן נחשבת לפעולה שגרתית יחסית. כדי לקבל אישור לפעול כעצמאים בעסק קטן, אפשר לפנות למס הכנסה ולבקש אישור עוסק פטור. אבל האם עוסק פטור צריך רואה חשבון באופן שוטף? זה מאוד תלוי בכם. אם יש לכם ראש טוב למספרים, אתם שולטים מצוין באקסל ומוכנים ללמוד את הנהלים השונים, תוכלו לפחות בהתחלה להתנהל לבד. אם לקראת סוף שנה תצטרכו עזרה עם הכנת דוח הכנסות או שתרצו תיאומי מס, רואה חשבון מקצועי יוכל לעזור. 

האם אפשר לרשום עסק ברשות המיסים ללא רואה חשבון?

פתיחת תיק במע”מ, מסביר רואה חשבון לעסקים קטנים, היא לא הדבר היחיד שבעל עסק חדש צריך לבצע. פתיחת תיק במס הכנה וכן פתיחת תיק בביטוח לאומי לא מחייבים מכם להיעזר ברואה חשבון. למי שמוכן ללמוד את הנוהל והתהליך, ניתן לטפל בכך עצמאית. יחד עם זאת, אם מדובר בהתנהלות שוטפת של עסק בינוני או גדול אל מול מס הכנסה, זה נעשה לרוב בליווי של רואה חשבון. הגשת דוחות תקופתיים, בקרה על התנהלות עסקית, חישובי מס וכדומה, דורשים ידע, הבנה בנהלים וניסיון מעשי. 

האם לקראת ביקורת בעסק חייבים רואה חשבון?

מס הכנסה נוהגים לבצע ביקורות בעסקים על פי כללים שונים. למשל, ביקורת מס הכנסה בעסק תתבצע אם התקבל דיווח (יש קוראים לכך הלשנה), שעצמאי או עסק עבר על החוק ולא מוציא קבלות ולא מדווח על חלק מההכנסות. מלבד זאת, מדי פעם חוקרי מס הכנסה מגיעים לעסקים שנבחרו בצורה אקראית. כמו כן, לעיתים בוחרים תחום מסוים ובוצעים ביקורת בקרב בעלי עסקים שונים, בתחום הזה (למשל בקרב בעלי מסעדות, בעיצוב שיער וכן הלאה). במידה ואתם מתנהלים בעסק בצורה מסודרת וחוקית אתם יכולים לעבור ביקורת בעסק בלי רואה חשבון. כמובן שאם אתם מרגישים צורך בכך, רואה חשבון יוכל לסייע לכם להבין מראש מה כוללת הביקורת ואיך לסדר את המסמכים שצברתם בצורה מסודרת, לקראת הפגישות עם חוקרי הרשות. 

מה צריך לדעת לגבי הוצאות ודוחות?

אם אתם רוצים לבדוק אילו הוצאות מוכרות רלוונטיות בשבילכם, תוכלו למצוא מידע רב בנושא ברשת. יש להקפיד לוודא כי מקורות המידע בנושא אכן מוסמכים ואמינים. המשמעות של הוצאות מוכרות היא הגשת דיווח על הוצאות לפרק זמן מסוים (עד שנה קלנדרית), על מנת להפחית את גובה ההכנסות בעסק נטו. את ההוצאות הללו יש לכלול בדוחות המס, בליווי מסמכים מתאימים. אך חשוב להיזהר מפני הצהרה על הוצאות מעל לגבול הסביר ושלא על פי העניין. אם מסתבכים בהכנת דוחות מס, זו עשויה להיות בעיה במקרה של ביקורת.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content