פתיחת עסק מורשה משלך

מה חשוב לדעת אם אתם רוצים לפתוח עסק ולהעסיק עובד?

הדבר הראשון שחשוב לדעת כאשר אתם רוצים לפתוח עסק ולהעסיק עובד, זה להגיע לסיכום בכתב: הסכם עבודה. אבל מעבר לכך, שימו לב לדברים החשובים הבאים.

למה חשוב לדעת על תיק ניכויים?

כעצמאים, עסק חייב לפתוח תיק עצמאי או תיק עוסק מורשה, במס הכנסה. אבל כאשר העסק צריך להעסיק עובדים, צריך משהו נוסף שלא נדרש ממי שהוא עצמאי ולא מעסיק עובדים. מה שנדרש קודם כל כדי להעסיק עובד זה לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה וברשויות נוספות. הדבר הזה נדרש לכל מעסיק, לא משנה אם הוא מוגדר כעסק קטן או גדול, עוסק מורשה או חברה בע”מ. מטרתו של תיק הניכויים היא להפריש כחוק או על פי הסכם, את הזכויות והכספים על שם העובד, שהם מעבר למשכורת המשולמת לחשבון הבנק של העובד. תיק ניכויים בעצם מאפשר לעביר על שם העובד את מס ההכנסה המנוכה מהמשכורת, את ביטוח לאומי, תשלומי קרן פנסיה וכן הלאה. מי שלא יטפל בניכויים הללו על פי חוק, עובר על החוק ועשוי להיתבע על ידי העובד או מס הכנסה. חשוב כמובן להימנע מכך. 

מהו טופס דיווח 102?

מלבד החובה שלכם כבעלי עסק לטפל בפתיחת תיק מע”מ, בתור מעסיקים תצטרכו למלא דוח רשמי על העסקת עובדים. דוח מסוג זה צריך להיות ממולא חודשית, על ידי כל מעסיק, אפילו אם מעסיקים עובד אחד בלבד. ישנם טפסי דיווח שמוכרים על פי רוב בשם טופס 102. מי שמעסיק בעסק שלו עובד, צריך בטופס הזה לידע את מס הכנסה על כל המשכורות שמשולמות מדי חודש בחודשו. מציינים פה הן את המשכורת עצמה והן את הניכויים במקור (שאותם הזכרנו קודם לכן). יש להוציא טופס דיווח דומה, המיועד לביטוח לאומי. גם ביטוח לאומי, בנוסף על מס הכנסה, צריך לדעת על סך המשכורות ששולמו לעובדים ועל כל הניכויים של דמי ביטוח (דמי הביטוח הלאומי וכן מס בריאות).

האם צריך להוסיף מעמ על תשלום משכורות לעובד?

יתכן שאתה יודע בשלב זה, שכאשר אתה גובה תשלום מלקוחות, עליך להוסיף תשלום מע”מ. זה רלוונטי עבור כל עסק שלא מוגדר בתור עוסק פטור. חשוב לשים לב כי אין צורך לבצע חישוב מעמ בהקשר של תשלום משכורות. עבור משכורות אין חיוב במע”מ, אך המעסיק צריך לבצע ניכוי במקור של מס הכנסה על פי מדרגות מס.

מה זה אומר, מדרגות מס הכנסה, במשכורות עובדים?

כל עובד צריך לשלם מס הכנסה ביחס לגובה השכר. אך צריך להדגיש כי לא העובד עצמו ניגש לשלם. אמרנו שישנם ניכויים במקור, וזוהי חובה של המעסיק לטפל בכך. בהקשר זה נרצה להוסיף שבישראל ישנו מס שולי ומדרגות מס. המס השולי של כל עובד הוא מדרגת המס הגבוהה ביותר שמוגדרת על פי תקנות מס הכנסה. מדרגות המס קובעות בעצם החל מאיזו רמה של שכר, העובד עולה למדרגה הבאה וממנה שיעור המס גבוה יותר. ישנן הגדרות לחישוב המיסוי הכולל, תוך התחשבות בכל מדרגות המס. אך חשוב להוסיף כי לכל עובד מגיעות נקודות זיכוי. יש אפילו נקודות זיכוי לעובד זר ואלה הטבות מס. כלומר המעסיק צריך לנכות מס הכנסה, תוך התחשבות בכל הנקודות המגיעות לעובד, שמורידות את תשלום המס.

האם יש משמעות למועד תשלום המשכורת לעובד?

בין חוקי העבודה המחייבים במדינת ישראל, ישנו חוק שקובע כי המעסיקים חייבים לשלם לעובד שכר במועד. השכר צריך להיות משולם בתחילת חודש, עבור החודש הקודם. החוק מתיק דחייה של מספר ימים, לצורך היערכות. זו הסיבה שמרבית המעסיקים משלמים בפועל את המשכורת עד התאריך המאוחר ביותר המותר לכך (כלומר עד 10 לחודש). אם המעסיק מעכב את ביצוע התשלום לעובד, הדבר מהווה פעולה אסורה על פי חוקי העבודה וזה נקרא הלנת שכר. העובד עשוי לתבוע ולקבל פיצויי הלנת שכר גבוהים. לכן, חשוב להקפיד שלא לעכב תשלום משכורות ולבצע הכל במועד. 

איך למנוע טעויות בתשלומי שכר לעובד?

מכיוון שהטיפול במשכורות הינו מורכב, מתבסס על חוקי עבודה, הסכמים קיבוציים, תוספות יוקר, מדרגות מס וכדומה, יתכן שתרצה סיוע מקצועי. משרד רואי חשבון בתל אביב שמספק שירותי ניהול שכר וחשבות שכר, יוכל לטפל בנושא על מנת שהכל יטופל בצורה נאותה, מסודרת ותחת בקרה.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content