מתי לפתוח עסק

מדוע רוב העסקים נפתחים בתחילת שנה קלנדרית?

בישראל נפתחים מדי שנה עשרות אלפי עסקים. באופן מובהק, רוב העסקים נפתחים בדרך כלל בתחילתה של שנה קלנדרית. ואגב, זה לא קורה רק כאשר המשק נמצא במצב של גאות ומספר העסקים כולל מזנק. אפילו בתקופת אינפלציה או בימי מיתון, רואים די הרבה עסקים חדשים שיזמים מקימים, ונפתחים במיוחד בתחילת השנה. מכיוון שאנו לקראת סיומה של שנה ותחילת שנה חדשה, נסביר מהם הגורמים לכך ואיך להיערך לפתחת העסק.

האם חייבים לפתוח עסק בתחילת שנה קלדנרית?

אם אתם חולמים להקים עוסק מורשה, חברה בע”מ, שותפות עסקית או אפילו עסק קטן, קודם כל נעמיד דברים על דיוקים. אף חוק, נוהל או תקנה לא מחייבים אתכם להקים את העסק שלכם בראשיתה של שנה (לועזית או עברית). אף פקיד שומה או חוקר של מס הכנסה לא יפנה בטענות לבעל עסק שהקים עסק חדש במועד אחר. יחד עם זאת, זו עובדה שבכל תחילה של שנה חדשה אפשר לראות עליה דרמטית במספר העסקים החדשים שנפתחים ונרשמים כחוק. 

מהי המשמעות של שנה בפעילות הכלכלית?

סיבה מרכזית לכך שעסקים נפתחים בעיקר בתחילת שנה קלנדרית נובעת מהמשמעות המיוחדת של שנה בפעילות כלכלית עסקית. רואה חשבון לעסקים קטנים מסביר שברוב העולם (לרבות ישראל), מדידת הפעילות הכלכלית נעשית במונחי שנה קלנדרית. למשל, כל דוחות הרווחיות של עסקים, מפרטים את התוצאות העסקיות השנתיות. עסקים נמדדים ובודקים את עצמם על פי הפעילות העסקית שמתחילה ב-1 בינואר ומסתיימת ב-31 בדצמבר. כאשר עסק מתחיל לפעול באמצע השנה, קשה יותר להעריך על פי התוצאות העסקיות, האם הוא מנוהל בצורה מיטבית או שאולי צריך לבצע שינויים והתאמות על מנת למקסם את הרווחיות.

האם זה קשור לספירת מלאי?

בעסקים אשר פועלים על בסיס מלאי עסקי, חלה חובה לבצע ספירת מלאי מפורטת לקראת סוף השנה. זוהי פעולה מורכבת למדי, אשר משפיעה על הדוחות הכספיים וגם דורשת לא מעט משאבים. כאשר עסק מוקם בתחילת השנה יש מספיק זמן ללמוד את נושא המלאי ולשפר את הלוגיסטיקה. הקמת עסק לקראת סוף השנה מקשה על כל זה. כמו כן, כך נדרש להשקיע הוצאות עבור ספירת מלאי, עוד לפני שהעסק הספיק להתבסס בצורה מספקת.

מהי המשמעות של שנה מבחינת מיסוי?

עסקים בישראל משלמים לא מעט מיסים, אבל בתמורה הם מקבלים סוג של צ’ופר. הצ’ופר הזה נקרא הוצאות מוכרות. הוצאות מוכרות עוסק מורשה כוללות לדוגמא את הוצאות החשמל במשרד, הוצאות רכישת ציוד משרדי, הוצאות ארנונה משרדית, הכרה בהוצאות שכירות ועוד. כפי שאמרנו, פעילות כלכלית נמדדת במונחי שנה. זאת אומרת שככל שמקימים עסק סמוך יותר לראשיתה של שנה חדשה, כך ניתן לקבל יותר הכרה בהוצאות העסקיות. 

כיצד הקמת עסק בתחילת שנה עוזרת לעסק להתייצב?

ההחלטה להקים עסק היא אחת החשובות בחיים. ניתן להקל על הצעד הזה במקרים מסוימים על ידי התחלה בקטן, למשל על ידי פתיחת עסק זעיר, אך זה לא הכל. תמיד יש להביא בחשבון שההתחלה די מאתגרת. לכל עסק לוקח זמן עד שהוא מתייצב, עד שהוא מקבל מוניטין עסקי, משיג לקוחות קבועים, מבין את אתגרי הענף שהוא פועל וכן הלאה. 

כאשר מקימים את העסק בתחילת השנה, זה מקנה לו מספיק זמן על מנת להתייצב, להתאזן ואף להגיע לרווחיות. זהו יתרון חשוב, מפני שאם דוחים את הקמת העסק, דוחות הרווחיות של סוף שנה עלולים להצביע על הכנסות נמוכות למדי. לכל יזם קשה לראות שההכנסות די נמוכות וההוצאות עדיין גבוהות. הטיפ שלנו – לפני הקמת העסק היערכו לכך מראש, הבינו שתקופת ההתבססות מחייבת יותר השקעות מאשר ההכנסות שיגיעו ולעיתים צריך להיעזר באשראי עסקי. פעילות לאורך שנה שלימה מאפשרת התבססות כלכלית מדורגת וכן התבססות, עסקית, ארגונית ושיווקית. 

שנה טובה לעסק החדש שלך!

אם כן, עסק לא חייב להיפתח אך ורק בתחילת שנה. אפשר להקים עסק חדש בכל מועד רצוי, לאחר שמדווחים לרשויות, למס הכנסה, מע”מ, ביטוח לאומי וכו’. אגב, הרבה פעולות ניתן לעשות כיום אונליין, מה שמאוד מקל. אפילו תיאום מס מקוון ותשלומים עסקיים למס הכנסה. מומלץ להקים את העסק לאחר עריכת תוכנית עסקית ולימוד הענף וסביבת הפעילות שלך. נסיים עם איחולי שנה טובה לעסק החדש, שנת שגשוג ופריחה. 

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content