עצות לתושב חוזר עצמאי

איך להתנהל בתור עצמאי בישראל לאחר חזרה משהות ארוכת טווח בחו"ל?

ישראלים ששהו לאורך זמן מחוץ למדינה, מוגדרים בתור תושבים חוזרים כאשר הם חוזרים להתגורר בארץ. אם אתם שוקלים להעביר עסק קיים לישראל או שאתם רוצים לפתוח עסק חדש, לאחר שהות ארוכה בחו”ל, המדריך הזה יועיל לכם. נציג כמה שאלות ותשובות נפוצות, בקרב ישראלים שחוזרים ארצה ורוצים להשתלב בעסקים.

האם מגיעות הטבות מס לעצמאי תושב חוזר?

אחת השאלות הכי חשובות היא האם בתור תושבים חוזרים תוכלו לקבל הטבות מס מיוחדות. אז כן, מי שעומד בקריטריונים, יוכל לקבל למשל נקודות זיכוי לתושב חוזר. מכיוון שכל תוספת נקודות כאלה אומרת שאתם צריכים לשלם פחות מס, אז בהחלט חשוב להצהיר ולמלא את טפסי המס המתאימים. אבל לא רק הנושא של נקודות זיכוי עשוי להקנות לכם הטבות מס בניהול העסק. מי שהתגורר בחו”ל לאורך כמה וכמה שנים, מקבל כהטבה פטור ממס עבור הכנסות שמגיעות מחו”ל, למשך תקופה מסוימת (די ארוכה). המדובר בהכנסות שיכולות להגיע מנירות ערך, מעסקים בחו”ל ומנכסים מניבים אחרים. לניצול כל הטבות המס המגיעות לכם נכון לעת הזאת, מומלץ להיעזר ברואה חשבון שכן רשימת הטבות המס בכלל (לא רק לתושבים חוזרים), ארוכה ומורכבת ומעת לעת חלים שינויים.

מתי תושב חוזר עצמאי צריך לפתוח תיק במע"מ?

ברגע שאתם רוצים להיות מוגדרים כעצמאים במדינת ישראל, עליכם לזכור כי תצטרכו להירשם במס הכנסה. אבל פתיחת תיק עצמאי כחוק במס הכנסה היא לא הדבר היחיד שעליהם לעשות בשלב זה. יתכן מאוד שתצטרכו גם לפתוח תיק מע”מ. פתיחת תיק מסוג זה רלוונטית לכל עסק שלא מוגדר בתור עוסק פטור (עסק קטן). כל מי שמוגדר בתור עוסק מורשה, מי שצפוי לעבור תקרת הכנסות מסוימת לשנה או מי שהחוק מחייב אותו להיות רשום כמורשה (יש שורה של מקצועות כאלה), חייב לטפל בכך מול משרדי מע”מ. עסקים כמו חברות בע”מ או שותפויות וכו’, גם הם חייבים לפתוח תיק כאמור. עסקים קטנים יוכלו לפנות למע”מ ולקבל אישור שהם מוגדרים כעוסקים פטורים.

מה שיעור המע"מ כיום בישראל ומה הקשר לקיזוז?

עוסקים מורשים או חברות צריכים לגבות מע”מ מכל לקוח, על פי שיעור המוגדר בפקודה ומשתנה מעת לעת. כיום, שנת 2022, שיעור המע”מ עומד על 17 אחוזים מעלות העסקה. אגב, זה לא צריך להיות מסובך לבצע חישוב מע”מ, משום שישנם מחשבונים אונליין שעושים את החישוב בשבילכם באופן אוטומטי. פשוט רושמים את הסכום, והמחשבון מחלץ את המע”מ. זכרו שבתור עצמאים בישראל, יש לכם הטבה ואתם יכולים לקזז (להפחית) את הוצאות המע”מ מול חשבוניות מס עסקיות. אז זיכרו לשמור את החשבוניות של הוצאות עסקיות וכך תוכלו להתקזז ולשלם פחות (ובעצם להרוויח יותר).

האם יש סיוע במימון הקמת עסק לתושב חוזר?

עוד שאלה שעצמאים שחוזרים ארצה מרבים לשאול, האם יש סיוע בישראל, במימון הקמת עסקים. רואה חשבון בתל אביב ממליץ להביא בחשבון כמה וכמה דגשים:

  1. בישראל פועלים מרכזי טיפוח יזמות, שמסייעים במחירים מסובסדים לבנות תוכנית עסקית ולבסס עסק.
  2. ישנן קרנות שמפרסמות מעת לעת על שחרור הלוואות ללא ריבית או אפילו מענקים, ליזמים שעומדים בקריטריונים.
  3. בישראל ישנן הלוואות בערבות מדינה, שנועדו לסייע ליזמים ולעצמאים להקים חברות, בתנאים מועדפים.
  4. בעסקים טכנולוגיים, חממות טכנולוגיות מלוות יזמים עם מעטפת שלימה, לרבות סיוע במימון המיזם למשך תקופת הבשלה מקובלת.
  5. במשרד העלייה והקליטה תוכלו לפנות למוקד מידע עסקי, המיועד לעולים ולתושבים חוזרים.
משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content