עבודה בזמן שנמצאים בחוץ לארץ

מידע חשוב למתכננים לעבוד בתור עצמאיים בעת שהות בחו"ל

העולם קטן מאי פעם, וזה כולל גם אפשרויות של עבודה ופרנסה. ישראלים רבים, ובהם עצמאים, מנצלים את האפשרות לשהות בחו”ל כתיירים או כתושבים זמניים, ולעבוד כעצמאים מול לקוחות מישראל או מכל העולם. בשורות הבאות תקבלו מידע חשוב בנושא הזה, בנושאי מיסוי, פתיחת תיקים, דיווח לרשויות, הטבות מס וניכויים עסקיים ועוד.

האם מותר לישראלים לעבוד בעת שהות בחו"ל?

חשוב להבין כי מדינות שונות נוקטות במדיניות שאיננה אחידה, ביחס לעבודה של אזרחים זרים. לא ניכנס כאן לעומקו של עניין זה, רק נציין שיש הבדל גדול בין מי שעובד כשכיר ומה שעובד כעצמאי. במרבית המדינות לא באמת איכפת לאף אחד אם אתם נהנים מהכנסות כי יש לכם לקוחות מישראל שנעזרים בכם כאשר אתם בחו”ל. למעשה יש מדינות כגון פורטוגל, יוון, מקסיקו ורבות אחרות, שמקדמים בברכה זרים שהם עצמאים ואף מעניקים להם אשרות שהייה ביתר קלות. לעומת זאת, לרוב נאסר על עבודה לא חוקית (ללא אשרת עבודה) של אזרחים זרים ש”תופסים” מקומות עבודה של אזרחים מקומיים. בכל מקרה, אם אתם מתכננים לעבוד בחו”ל, מומלץ לבדוק את החוק המקומי ביחס לסטטוס שלכם (תיירים, תושבים זמניים, בעלי אשרת עבודה וכדומה). יש מדינות שבהן אם תיתפסו עובדים ללא אשרה ושלא על פי חוק, אתם עשויים למצוא את עצמכם מגורשים  או סובלים מסנקציות אחרות.  

האם ישראלים צריכים לשלם מס בישראל?

מה שלא פחות חשוב בנוסף על מה שציינו קודם, מסביר משרד רוח זה שאלת המיסוי. כל עוד אתם אזרחים ישראלים, חלה עליכם חובת מיסוי בישראל. זה לא משנה אם אתם עובדים בחו”ל כעצמאים או כשכירים, אתם עדיין צריכים לשלם מיסים בישראל, למעט מקרים מיוחדים. הרעיון הוא שעל ישראלים חלים אותם שיעורי מס המוכרים מישראל וחייבים להצהיר על כך.

מה צריך לעשות מי שלא מוגדר עדיין כעצמאי?

מי שמתכנן לעבוד כעצמאי בחו”ל, מומלץ להסדיר את המעמד אפילו לפני הנסיעה. לא חייבים להקים חברה שזה די מסובך ומורכב ואפילו לא חייבים בהכרח לפתוח תיק של עוסק מורשה. ניתן להתחיל עם פתיחת תיק עוסק זעיר. כאשר מתחילים לעבוד בצורה מסודרת עם כל האישורים, אין הפתעות מאוחר יותר. אמנם יש אפשרות להצהיר על הכנסות בדיעבד, אבל זה לרוב מורכב יותר וגם עלול לגרום להוצאות לא צפויות שיכניסו אתכם ל”בור” כלכלי. מה שכן ניתן לעשות כדי להקל עוד יותר, זה לדווח על ההכנסות לא באופן שוטף אלא אחת לשנה, בסוף השנה. 

האם ישראלי צריך לשלם מס בחו"ל?

לישראל קיימת אמנת מס מול מדינות שונות בעולם. משמעות הדבר היא שעבור מרבית הישראלים שעובדים כעצמאים למשך תקופה קצרה בחו”ל, החובה לשלם מס היא בישראל בלבד. במקרים מסוימים, בעיקר כאשר מדובר על רילוקיישן לתקופות ממושכות, יתכן שתהיה חובת מס בחו”ל. יחד עם זאת, בדרך כלל לא תהיה חבות מס כפולה. כלומר, לא תצטרכו לשלם בישראל מס, עבור הכנסה שכבר שילמתם עליה מס על פי חוק, בחו”ל. 

האם יש הכרה בהוצאות עסקיות בחו"ל?

בישראל, עצמאים זכאים להגיש פירוט הוצאות, ולקבל בתמורה הטבה משמעותית. כלומר, מיסוי על ההכנסות מחושב על פי כלל ההכנסות בניכוי (הפחתה) של הוצאות עסקיות מותרות. לדוגמא, בגין רכישה של מחשב לעסק, חומרי גלם וכדומה, מפחיתים על הרווח השנתי. התוצאה – המס שחייבים לשלם קטן באופן דרמטי. גם נסיעות לחו”ל יכולות להיות מותרות בניכוי, אך רק בתנאי שמדובר על נסיעה הכרחית לצורך הפעלת העסק. 

הם יש הטבות מיוחדות לעצמאים החוזרים מחו"ל?

במידה וישראלי שוהה בחו”ל לפרק זמן ארוך, הוא עשוי לקבל הכרה מיוחדת – תושב חוץ. המדובר על ישראלים לכל דבר, אשר בגלל שהם שוהים לאורך רוב השנה בחו”ל, המעמד שלכם מוכר כשונה משל אזרחים ישראלים שמתגוררים רוב הזמן בישראל. וכן, תושבי חוץ מקבלים הטבות מיוחדות, כאשר הם חוזרים להתגורר בקביעות בישראל ומצהירים על כך. לדוגמא, ניתן לקבל הטבת מס שנקראת נקודות זיכוי לתושב חוזר. כמו כן יש הטבות נוספות שיכולות להיות שוות הרבה מאוד כסף. מומלץ בנושא זה להתייעץ עם רואה חשבון, על מנת לקבל את מקסימום ההטבות המגיעות לכם.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content