עצות של רואה חשבון לגבי העסקת עובד זר

רוצים להעסיק עובד ממדינה אחרת? המאמר הבא הוא בשבילכם!

בהקמת המדינה, ישראלים רבים עבדו בחקלאות. אבל כיום? הרבה פחות. אבל לא רק בחקלאות מועסקים בארץ עובדים ממדינות אחרות, ללא אזרחות ישראלית. זה קיים בתחום הסיעוד ובחקלאות אך גם בתפקידים נוספים. מדובר בתפקידים שקשה לאייש בעובדים ישראלים, אבל בשנים האחרונות ישנה תופעה נוספת. מדובר בהעסקת עובדים ממדינות אחרות, גם בענפים טכנולוגיים ואפילו במסעדנות. רוצים להעסיק עובד ממדינה אחרת? המאמר הבא יסביר מה צריך לדעת.

האם עובד ממדינה אחרת זכאי לשכר מינימום?

יש הרבה שיקולים בנושא העסקת עובדים ממדינה אחרת. עובדים כאלה שמועסקים בארץ זכאים לקבל זכויות מלאות על פי חוקי עבודה ומגיע להם לקבל למשל נקודות זיכוי לגבר או לאישה על פי חוק וכן ימי חופשה ומחלה. ברגע שמעסיקים עובד ממדינה אחרת בישראל, ולא משנה באיזה תחום או באיזה ענף, המעסיק חייב לשלם לו לפחות שכר מינימום ולהעניק לו את כל התנאים המינימליים (או יותר) על פי חוקי העבודה. במידה והעסקה נעשית בחו”ל, הדברים מתנהלים באופן אחר.

מתי כדאי להעסיק עובד ממדינה אחרת?

רואה חשבון מטעם משרד רואי חשבון בתל אביב מסביר כי יש כמה סיבות שמניעות מעסיקים להעסיק עובדים ממדינות אחרות. למשל:

  1. מחסור בעובדים ישראלים – במקצועות מסוימים ישנו מחסור בעובדים ישראלים וחייבים להעסיק עובד בתפקיד זה, שמוגדר כעובד זר.
  2. מומחיות מיוחדת – בתפקידים שנדרשת מומחיות מיוחדת, יכולים יזמים או בעלי עסקים לקבל אישור מיוחד להעסקת עובד ללא אזרחות ישראלית.
  3. כדאיות כלכלית – ישנם ענפים שבהם אין כדאיות כלכלית להעסקת עובדים ישראלים. כאשר קריטריון זה משולב עם מחסור בעובדים מקומיים, גדל הסיכוי לקבל אישור העסקה מיוחד בישראל או שאפשר לשקול העסקה בחו”ל (למשל בתפקידי פיתוח).
  4. גמישות תעסוקתית – בענף ההייטק וה-IT מקובלת העסקה של כוח אדם ישראלי במקביל לכוח אדם מחו”ל. זה מאפשר גמישות תעסוקתית ומתן מענה לשווקים גלובליים.

מהי המשמעות של אשרת עבודה בישראל?

עסק צריך להתנהל כחוק מבחינת מיסוי, על מנת לעבור בשלום ובהצלחה ביקורת מס הכנסה בעסק. כך חשוב להתנהל כחוק, גם בתחום העסקת עובדים ממדינות אחרות. אם אתם רוצים להעסיק עובד זר, בין אם בסיעוד, בין אם בחקלאות ובין אם בתכנות או בכל מקצוע אחר, הקפידו להוציא אשרת עבודה בישראל. אשרה כזאת ניתן לקבל על סמך הגשת בקשה והוכחת נחיצות. ניתן לקבל אשרות לתקופות קצרות, אשרות לתקופה קצובה וכן אשרות לתקופות ארוכות, עם אפשרות להארכה. על פי רוב, את העובד ניתן להעסיק אך ורק בהגדרת התפקיד שעליה הוצהר. לדוגמא, לא ניתן להעסיק עובד סיעוד בתפקידי משק בית.

כדי להעסיק בארץ עובד מחו”ל שנחשב למומחה, יש להראות כי הוא בעל מומחיות מיוחדת ונדירה. אם יוכח כי תרומתו לעסק ולכלכלה הישראלית ניכרים, תתקבל אשרה בהתאם. צריך להביא בחשבון כי העסקת מומחים הולכת ביחד עם משכורת גבוהה למדי ויש צורך לשלם אגרה גבוהה יחסית. בתחומי סיעוד, בניה או חקלאות, קיימת הכרה רחבה בנחיצות כוח אדם ולכן אין צורך באישור שמדובר על עובדים מומחים שאין כמותם בישראל. ככלל, כל עובד צריך להיות בעל רישום פלילי נקי, ולא מסורבי כניסה לארץ בעבר.

העסקה מחו"ל, מהי המשמעות?

העסקה בישראל של עובד ממדינה אחרת מחייבת אתכם כמעסיקים לדווח על העסקה כחוק, להוציא תלוש משכורת, לנכות מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו’. הידעתם? בישראל יש דבר כזה שנקרא נקודות זיכוי לעובד זר, ממש כפי שיש דמי הבראה לעובדים זרים. אבל יש אפשרות אחרת, של העסקה בחו”ל. לדוגמא, מתכנתים בחברות ישראליות יכולים להיות עובדים מהודו, עובדים מאוקראינה וכדומה. במקרה הזה, נותן השירות יכול להיות מוגדר כספק שירות ולא כעובד. ההעסקה יחסית פשוטה, נעשית בכפוף לחשבונית ואין דרישה לשכר מינימום, דמי הבראה וכדומה. במקרה זה גם לא צריך להוציא אשרת שהייה בישראל והיתר עבודה.

לסיכום, אין מניעה עקרונית שכל עצמאי בישראל יעסיק עובדים ממדינה אחרת. יחד עם זאת יש להבין כי מדובר בפרוצדורה בירוקרטית לעיתים. זה צעד נכון, הגיוני ומתאים, כאשר נדרשים כישורים מיוחדים, בענפים שבהם קשה להשיג עובדים ישראלים וכן כאשר העסק יכול להפיק מכך תועלת משמעותית.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content