מנהל חשבונות

ההבדל בין רואה חשבון למנהל חשבונות

טעות לשונית נפוצה היא לשער כי צמד המילים רואה חשבון ומנהל חשבונות מגלמים בתוכם תפקיד זהה או דומה. אכן מדובר בשני תפקידים השוכנים תחת אותה קורת הגג, אך בפועל מהות התפקיד, מורכבותו וכל שכן אופי ההכשרה וההסמכה הנדרש לצורך מילוי שני התפקידים הללו הוא שונה בתכלית.

את השוני העיקרי ניתן לחרוץ בכך שרואה החשבון יכיר ויפגין בקיאות גם בעבודתו של מנהל החשבונות, זאת כיוון שגודל אחריותו וסמכותו היא רבה הרבה יותר.

את הקצוע של רואה חשבון אנו נוהגים להגדיר לא אחת כמעין ‘שומר הסף’ הפיננסי של בית העסק. איש המקצוע אשר בוחן את פעילותו הפיננסית של העסק מכל היבטיו השונים, ושפועל להבטיח כי אכן בית העסק פועל בצורה נכונה ומושכלת, וכן משקף את פעילותו אל מול רשויות המס.

מהות התפקיד?

מנהלי חשבונות ממלאים עבודה אדמיניסטרטיבית הנועדה להבטיח את הפעילות הפיננסית התקינה השוטפת של בית העסק.

משמעות הדבר היא להוציא חשבוניות אל מול הספקים השונים או הלקוחות המשלמים, לדרוש את החשבוניות והקבלות, וכן להבטיח את ניהול הספרים התקין של העסק, זאת לרבות שיקוף מקדמות המס אל מול רשות המיסים. ישנם גם מנהלי חשבונות העוסקים בגבייה אל מול הלקוחות, ושנוטלים חלק בלתי נפרד בכך, זאת כחלק מתפקידם.

לעומת זאת, רואה החשבון מביא עמו אחריות גבוהה וכוללת הרבה יותר, תוך שהוא בוחן את כלל התנהלותו הפיננסית של בית העסק. המטרה העיקרית של רואה החשבון היא לבחון את היבט המס ולהבטיח כי העסק אכן משקף את פעילותו נכונה וכן עורך את כל ההתאמות הנדרשות זאת לרבות מדרגת המס, הכנת דו”ח שנתי, הכנת הצהרת הון הנדרשת אחת למספר שנים וכיוצא בכך.

לצד כל אלו, רואה החשבון גם יבקש לערוך שיחות חתך תקופתיות עם בית העסק אותו הוא מלווה, וזאת כדי לערוך הערכה מחודשת באשר להתאמות אל מול רשויות המס.

אופי ההכשרה

מנהלי חשבונות יכולים לקבל את הכשרתם במסגרתו של קורס מקצועי המפוקח על-ידי משרד העבודה. הקורס מתחלק בין מנהלי חשבונות סוג 1+2, לבין קורס המשך מתקדם בו יכולים מנהלי החשבונות להקנות לעצמם כלים נוספים, ואשר עונה לשם קורס מנהלי חשבונות סוג 3.

רואי חשבון לעומת זאת, נדרשים ללימודים אקדמיים בחשבונאות, המצריכים לכתוב עבודה אקדמית בהתאם, וכן לעבור סטאז’ ואף הבחינה הסופית של מועצת רואי החשבון. רק לאחר מכן, יוכלו לעסוק בתחומם, וזאת בהתאם לחוק. בפועל יוצא מן ההסמכה הממושכת של רואי החשבון, הרי שהם מביאים עמם ידע ובקיאות מרבית בנושאים לרבות: כלכלה, מיסים, חשבונאות, מימון ועוד.

לסיכום

כדאי לדעת כי משרדי ראיית חשבון רבים מספקים במסגרת שירותיהם הן שירותי ראיית חשבון והן אגף המעניק את המעטפת הנדרשת בפן הנהלת החשבונות.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אנו במשרדנו נשמח לספק לכם מענה מקיף וכולל, ולבחון כיצד נוכל ללוות גם עסקכם; כל זאת תוך הבטחת פעילות פיננסית תקינה העומדת בכל דרישות רשויות המס.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content