החזרי מס לעצמאים

מה חשוב לדעת על זכאות להחזר מס עבור שכירים?

אין אדם אחד שלא היה רוצה לקבל כסף שמגיע לו על פי חוק, ובכל זאת שכירים רבים אינם מודעים לכל הזכויות שלהם כאשר הדבר מגיע להחזרי מס אותם הם יכולים לקבל מהרשויות (מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו’). 

הסיבה העיקרית לכך היא שבעוד עצמאים נדרשים בלאו הכי למלא דו”ח שנתי למס הכנסה בו הם מפרטים אודות כל התנועות הכספיות שלהן במהלך השנה, כולל כאלו שמזכות בהחזר מס, שכירים לא נדרשים לעשות זאת. לכן החזר מס לשכירים הוא עניין הרבה פחות טריוויאלי, וזאת למרות שלעיתים החזרי מס יכולים להגיע לסכומים של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים!

אם אתם שכירים ורוצים לבדוק האם מגיעים לכם החזרי מס, ישנם מספר דברים שכדאי לכם להיות מודעים אליהם:

מהם המקרים הנפוצים שמזכים בהחזר מס?

1.עבודה לא רציפה או עבודה בחו”ל – מכיוון שחישוב המס נעשה על בסיס שנתי, מי שלא עבד באופן רציף עקב מחלה, חופשה או טיפול בקרוב משפחה עשוי להיות זכאי להחזרי מס.  

גם חישוב מס עבור עבודות בחו”ל דרך מעסיק ישראלי נעשית באופן שונה שלא תמיד משתקף דרך תלוש השכר ולכן הגשת דו”ח שנתי מלא עשויה להוביל להחזרי מס.

2. רכישה של ביטוחים והשקעות – נושא זה הוא מורכב יחסית, אך הוא נוגע כמעט לכל מי שקונה דירה בישראל, לוקח משכנתא או משקיע בשוק ההון

3. שינוי סטטוס – שינוי סטטוס משפחתי, תשלום מזונות לאחר גירושין, השלמת לימודים אקדמאיים ולמעשה כמעט כל שינוי אחר שמקנה נקודות זיכוי עשוי להשפיע באופן ישיר על גובה החזרי המס שמגיעים לכם.

ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים אחורה

ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד שש שנים אחורה ולכן אם ערכתם סימולציה או פניתם לחברה מקצועית, כדאי שלא להתמהמה ולהתחיל את התהליך כמה שיותר מהר. 

חשוב לציין שאת הבקשה יש להגיש עבור כל שנה בנפרד.

מחשבון מס הוא לא תחליף לייעוץ מקצועי

מחשבונים להחזרי מס יכולים לתת אינדיקציה טובה לשאלה האם כדאי להתחיל בתהליך ומהו החזר המס המשוער שניתן יהיה לקבל. עם זאת, הם לא מהווים חלופה לייעוץ מקצועי אצל חברה המתמחה בהחזרי מס לשכירים. 

חשוב גם לדעת שמבחינה חוקית המעסיק אינו הכתובת לקבלת החזרי מס גם אם שילמתם בסופו של דבר מס גבוה יותר “באשמתו”.

בקשה להחזר מס שלא מולאה כראוי או בקשה שלא כוללת את כל הסעיפים הרלוונטיים עשויה להוביל לעיכוב בהשלמת הבקשה או לקבלת החזר מס נמוך מזה שמגיע בפועל ואפילו ליצירת חובות…  

עוד כדאי לדעת שאיסוף כל האישורים והטפסים מהמעסיקים השונים (בעיקר טפסי 106) ואלו מביטוח לאומי פשוטה יותר באמצעות מי שמחובר למחשבים של הרשויות השונות ומכיר את ההתנהלות של הסניפים השונים (בעיקרי פקידי השומה). אם לוקחים בחשבון שכל שנת מס דורשת בקשה נפרדת, הרי שהחיסכון בזמן, עצבים והתרוצצויות מיותרות הוא גדול אפילו יותר.

לסיכום

בתקופה שבה יוקר המחייה עולה והמשק כולו נמצא בתקופה של אי וודאות כלכלית, בדיקת החזר מס לשכירים יכולה להיות קרש הצלה של ממש וחבל לוותר עליה. 

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content