ייצוג בביקורת מס הכנסה
השאירו פרטים ליצירת קשר!
ביקורת מס הכנסה – מתי היא מתבצעת ובאילו עסקים?
במרבית המקרים, ביקורת מס הכנסה בעסק אכן נערכת ללא הכנה מראש, על ידי נציגים המגיעים בזוגות ואינם מודיעים על הגיעם. המטרה היא לוודא כי העסק עובד בצורה מסודרת וללא כל העלמות מס או קבלת תשלום שלא כחוק מלקוחות, כאשר בחירת העסקים שאצלם תתבצע הביקורת בפועל – היא לרוב אקראית וללא כל סיבה ספציפית לבדיקה של אותו המקום דווקא.
עם זאת, בהחלט תיתכן ביקורת מס הכנסה בעסקים, שלא מתוך בחירה אקראית אלא מטעמים אחרים:
לקוחות שקיבלו מהעסק שירות או שרכשו סחורה – ואינם שבעי רצון, או מתחרים של המקום מבחינה עסקית שמעוניינים “להפיל” את בעלי העסק בפני רשויות המס. בשני המקרים, מדובר על אנשים בעלי אינטרס מנוגד לזה של בעלי העסק, מכאן שהם יכולים לדווח על רשות המיסים ולבקש שיגיעו מבקרים של מה הכנסה למקום.
ביקורת מס הכנסה יכולה להתבצע, גם כחלק מההכנה לדיון, אליו יוזמנו בעלי עסק מתוך רצון של הרשויות לבדוק את ההכנסות האמיתיות, שעל פיהן שולם מס. ההתייצבות לדיון במס הכנסה מהווה חובה חוקית, לכן ביקורת מקדימה יכולה דווקא לסייע לבעלי המקום להתכונן מכל הבחינות לקראת דיון זה.
ביקורת של מס הכנסה עבור עסקים שזה עתה הוקמו, כדי לוודא כי תהליך הפתיחה וכן ההתנהלות העסקית מתבצעים על פי החוק ובקפדנות.
מבקרי מס הכנסה הגיעו לבית העסק – מה כדאי לעשות כפעולה ראשונית?
ראשית חשוב להבין, כי אין דרך להתחמק מן הביקורת ולכן כשאנשי מס הכנסה מגיעים, אי אפשר להגיד להם להסתלק. על אף הרתיעה והלחץ, שטבעי שבעל עסק ירגיש בזמן שכזה, מוטב דווקא להקפיד הקפדה יתרה בדקות הראשונות של ההגעה, על כל עניין קטן כגדול בהתנהלות מול לקוחות. מוטב לסיים לטפל בשלווה ובבטחון בלקוחות שקיימים במקום, לרבות מתן קבלות או חשבוניות על כל רכישה. עם זאת, על מנת לאפשר את ביצוע הביקורת ללא הפרעות, מוטב שלא לאפשר לשום לקוח חדש – כזה שלא היה שם קודם – להיכנס לבית העסק.
ההמלצה היא להתייחס בצורה חברית ונעימה אל אנשי מס ההכנסה, אך לא להכביר במילים ולספק מידע שלא שאלו אודותיו ולזכור כי האווירה הטובה עלולה לייצר תחושה מטעה, של אנשים שבאו למטרות חברתיות. חשוב להבין שהאינטרס של המבקרים הוא מנוגד לזה של בעלי העסק, כאשר גם אם המקום מנוהל ללא כל דופי, סביר שיהיה מתח מסוים בעת עריכת הביקורת.
בדיוק בגלל זה, חשוב גם שלא להתיעץ עמם או לתשאל אותם בנוגע לביקורת: עניין זה לא רק שאיננו נדרש, אלא יכול אפילו להזיק, כיוון שבעל עסק אמור לדעת לנהל את ענייניו העסקיים בצורה אופטימלית – ולא להיעזר באנשי מס הכנסה, לכן תשאול כזה עלול לייצר רושם שלילי.
מותר לכם לוודא את זהותם של מבקרי מס ההכנסה לפני תחילת הביקורת
בתור בעלי העסק המקבלים את פניהם של מבקרי מס ההכנסה, חשוב שתבינו שהם נכנסים אליכם “הביתה” ולכן מותר לכם, על פי החוק, לבקש שיזדהו על ידי הצגת התעודות המתאימות ואת תעודות ההרשאה שלהם, לצורך ביצוע הפעולה שלשמה באו.
אם העסק שלכם מתנהל בבית שבו אתם גם מתגוררים – למשל, קליניקה בחדר נפרד, או חנות – תוכלו לדרוש גם צו חיפוש. אם המבקרים מבקשים לערוך חיפוש במחשב שלכם, הם רשאים לעשות גם את זה, אם יש להם צו חיפוש מתאים – ואז תיאלצו למסור להם את המחשב שלכם, לצורך ביצוע הבדיקה.
מה בודקים המבקרים בזמן עריכת הביקורת?
המבקרים מטעם מס הכנסה, יבחנו למעשה כל מסמך שהם מוצאים בתוך העסק, על מנת לקבל אסמכתא לאופן שבו הוא פועל. אלו יכולות להיות קבלות על רכישות שהמקום מעניק לקונים, כמות הכסף המזומן בקופה, ספרי החשבונות בהם מופיעות העסקאות שנסגרו ועוד.
בנוסף לבחינת המסמכים המעמיקה, המבקרים רשאים לערוך תשאול בנוגע להתנהלות העסק, לרבות בקשה להסברים על הפעילות העסקית עצמה ועל הרווחים ועל הוצאות מוכרות, כפי שבעלי המקום או עובדיו יבחרו להשיב. בעת הביקור, כל דבר שייאמר יירשם בדו”ח שיוציאו אנשי מס הכנסה, לכן חשוב לשקול מילים ולבדוק את הדו”ח של המבקרים, בטרם יציאתם מהמקום. יש לזכור בנוסף, כי למרות שמותר למבקרי מס ההכנסה להגיע ולבחון את כלל המסמכים הקשורים בעסק, ישנם פריטים שבהם אסור להם לגעת, על פי החוק.
באילו פריטים אסור למבקרי מס הכנסה לגעת?
אנשי מס הכנסה המגיעים כדי לבצע ביקורת, רשאים לגעת בכל מה שקשור לניהול העסק, אך לא בחפצים האישיים של בעלי המקום או של העובדים. המשמעות היא, שכאשר מתחילה ביקורת מס הכנסה בעסק, מוטב שכל הציוד האישי של העובדים והמנהלים יהיה סגור בתוך ארון ייעודי.
יתרה מכך, המבקרים יכולים לגשת אך ורק למקומות בעסק שאליהם הופנו על ידי בעלי המקום והם אינם רשאים “לחטט” בחפצים על מנת למצוא מסמכים אבודים. בעלי המקום, אמורים להוביל את המבקרים אל האיזורים הרלוונטיים בבית העסק, המכילים את המסמכים הרלוונטיים לביקורת, כגון הקופה, ארון ייעודי למסמכים ועוד.
כיצד כדאי להיערך לביקורת מס הכנסה?
כאמור, ביקורת מס הכנסה היא סיטואציה לא נעימה, שעלולה לייצר חשש והתנהגות לא טבעית, גם אצל בעלי העסקים המסודרים והמאורגנים ביותר. במצבי לחץ, אנשים עלולים לאבד את היכולת לשלוט בדבריהם ולהגיד דברים שהם אינם מתכוונים אליהם, או לדבר יתר על המידה, דבר שעלול לעורר חשד.
חשוב להבין, כי כאשר העסק מלווה על ידי רואה חשבון מקצועי ובעל ניסיון, שמסייע לבעל העסק לנהל את ספרי החשבונות בצורה מדויקת וקפדנית, אין כל סיבה לחשוש ומכאן שעצם הביקורת של המסמכים – תגלה עד כמה בעלי העסק מתנהלים נכון.
בצעו תדרוך מקדים לעובדים לקראת ביקורת מס הכנסה בעסק
גם אם אתם בטוחים שאתם מנהלים את העסק שלכם כדין, ללא שום פשרות בנוגע לתיעוד עסקאות, מתן קבלות וניהול חשבונות לעילא ולעילא, עדיף בכל מקרה – שרק אתם, כבעלי העסק, תנהלו את השיחה עם אנשי מס הכנסה. ביקורת מס הכנסה בעסק כוללת, כאמור, תשאול של האנשים הנמצאים במקום בעת הגעתם של אנשי מס הכנסה, לכן עדיף שמי שיקבל את פניהם של המבקרים וגם יענה לשאלותיהם, יהיו בעלי העסק ולא העובדים שלהם. מעבר לחוסר ביטחון שהם עלולים להפגין, הם בוודאי לא יודעים את כלל האינפורמציה על ניהול העסק לעומקה ועלולים לענות תשובות לא רלוונטיות או שלא נכונות.
עומדת להתחיל ביקורת מס הכנסה בעסק שלכם? כך תהיו מוכנים לקראתה בכל עת
בעזרת שיטות בדוקות לניהול נכון של החשבונות בעסק, תוכלו לוודא שהעסק מוכן לביקורת בכל עת, גם אם אנשי מס הכנסה יפתיעו אתכם באמצע יום העבודה:
- ניהול מדוקדק, ללא דופי, של תיעוד העסקאות המתבצעות בעסק- מהקטנה ביותר ועד לעסקאות גדולות. אם בעסק אין קופה רושמת, חשוב לתעד באופן ידני כל עסקה כזאת ולנפק בגינה קבלה או חשבונית. גם אם הלקוח אינו מעוניין בחשבונית, יש לזרוק את הספח לפח ולא להשאיר אותו בפנקס הקבלות.
- את הספר שמתעד את הזמנות הסחורה של העסק מהספקים שלו – יש לנהל בהקפדה יתרה. חשוב לרשום ולתעד כל הזמנה מראש.
- אם קיימת הזמנה שלקוח ביצע מול בית העסק, אבל ביטל אותה – יש לתעד גם את העניין הזה כהערה בתוך ההזמנה הקיימת בעסק, כלומר אין לבטל אותה כאילו היא לא בוצעה כלל.
- חשוב להציג באופן ברור את המחירון של בית העסק – כדי שלא יהיו טעויות בכל הנוגע לעלויות . הסחורה או השירותים הניתנים בו. זהו סעיף קריטי עבור עסקים שיש להם מספר מצומצם של שירותים או מוצרים קבועים, למשל מספרות, עסקי קוסמטיקה וכדומה.
- ספר הפקדות לבנק – גם אותו חשוב לנהל בצורה מדוקדקת ולרשום כל צ’ק או תקבול אחר, באופן שניתן אחר כך יהיה להצדיק את קבלתו בבנק.
- אין להחזיק כסף מזומן או צ’קים של עסקאות שלא רשומות בספרים הנ”ל – הדבר עלול להיחשב, בעיני המבקרים של מס הכנסה, כתקבולים אישיים וכעסקאות שאינן חוקיות, כלומר “כסף שחור” שאיננו חוקי.
- אם כן קיימת קופה רושמת בעסק – יש להתנהל עמה בזהירות ולתעד באמצעותה כל מכירה באשר היא. חשוב להבין כי המבקרים רשאים לבדוק את הקופה הרושמת ובעלי העסק יידרשו, ככל הנראה, להציג את הסרט שלה למבקרים, על פי בקשתם. אם המבקרים כבר הגיעו לעסק וישנם עוד לקוחות שיש לטפל בהם, חשוב לשים לב לכל פעולה שעליה יוכלו לפקח המבקרים ב”זמן אמת”, כלומר להקליד כל מוצר שעובר בקופה ולנפק ספח קבלה בסיום העסקה.
טיפ נוסף לגבי עסקים שבהם יש קופה רושמת: מוטב לסגור לחלוטין את הקופה בכל יום מחדש, למרות ההתעסקות הכרוכה בכך, על מנת למנוע כל מצב של “התעסקות עם הקופה” בסיום שעות הפעילות של העסק.
לא בטוחים מה לענות לאנשי הביקורת? התייעצו עם רואה החשבון שלכם
כאשר עסק מלווה על ידי משרד רו”ח ובעל ניסיון, הוא מהווה עבור בעליו את הסמכות העיקרית בכל הקשור לניהול העניינים הפיננסים וגם את המקור המוסמך למענה עבור כל שאלה, הקשורה בניהול העסק.
עוד לפני הגעתם של אנשי הביקורת וכהכנה כללית לקראת ביקורת שמתקרבת, בפרט אם המועד הוא ידוע – למשל, לפני דיון במס הכנסה – כדאי להתייעץ עם רואה החשבון, כדי לעבור על כל המסמכים שיידרשו מכם ולוודא שכל אחד ואחד מן הסעיפים שייבדקו, אכן ייחשב כתקין.
הביקורת הסתיימה? עברו בקפידה על הפרוטוקול שהמבקרים מילאו
הביקורת מסתיימת בפרוטוקול, אותו ממלאים הבודקים לאחר סיום ביקורת מס הכנסה בעסק. כבעלי העסק, חשוב שתקראו לעומק את הפרוטוקול הזה ותחתמו עליו רק אחרי שתהיו בטוחים שאכן הכתוב, הוא זה שנאמר על ידכם ושאתם מבינים את כל המפורט בדו”ח.
אם נלקחו מכם מסמכים לבדיקה לצורך ביקורת מס הכנסה, הדבר מחייב אישור של פקיד שומה ואתם רשאים לבקש לראות את האישור הזה – ובכל מקרה, המסמכים אמורים להיות מוחזרים אליכם לאחר שלושה חודשים. בדקו איזה קוד נכתב בסיום הפרוטוקול, האם קוד שמעיד על תקינות הביקורת, או קוד המעיד על ליקויים – כך תדעו האם הביקור עבר בהצלחה ואם לא, תוכלו לבקש הסברים לתיקון.
גם לקראת סיום הביקור ורגע לפני שאנשי מס הכנסה מסיימים את ענייניהם, אתם יכולים להתייעץ עם רואה החשבון שלכם כדי לקבל הנחיות מדויקות לסיום הביקורת ולהתנהלות נבונה, כבעלי עסקים המנהלים את העסק שלהם בצורה מסודרת ומאורגנת היטב.