הוצאות מוכרות לחייל משוחרר

אילו הטבות יש לחיילים משוחררים שרוצים לפתוח עסק?

השירות הצבאי בישראל הוא תקופה מאתגרת מאוד, וגם כזו שכוללת לא מעט קשיים מכל הסוגים. בהתאם אין פלא שרוב החיילים סופרים את הימים עד לשחרור המיוחל, וגם לא מפתיע לגלות שיש לא מעט חיילים שכבר במהלך השירות הסדיר מגבשים תוכניות מפורטות ליום שאחרי. בפרט יש חיילים שרוצים לפתוח עסק מיד לאחר סיום השירות הצבאי ולהביא לידי ביטוי יכולות, כישרונות, תשוקה וידע. עסק משגשג הוא כמובן גם מקור להכנסה כספית נאה, ונחוצה מאוד אחרי הסתפקות במשכורת צנועה מאוד לאורך כל התקופה בצה”ל. כדאי לדעת שהמדינה מסייעת – במידה מסוימת – לכל חייל משוחרר שפותח עסק, בכל תחום שהוא. בכתבה זו תמצאו פירוט של הדרכים העיקריות לקבלת עזרה ושל ההטבות שכדאי כמובן לנצל, ובפרט נקודות זיכוי לחייל משוחרר.

האם אפשר להשתמש בפיקדון אישי בשביל לממן הקמת עסק?

הטבה משמעותית אחד שעומדת לרשות חיילים משוחררים שרוצים לפתוח עסק היא האפשרות להשתמש בכספי הפיקדון האישי לצורך מימון הפעולות השונות במסגרת הקמתו של העסק. מימוש הטבה זו פשוט למדי: נכנסים לאזור האישי באתר של הקרן לחיילים משוחררים, מתוך 6 האפשרויות הקיימות בלשונית “מימוש הפיקדון האישי” בוחרים כמטרה את “פתיחת עסק”, ממלאים את הנתונים הרלוונטיים – ומצרפים את המסמכים הנדרשים: תעודת עוסק ממע”מ (פירוט בהמשך הכתבה), אישור מס הכנסה על פתיחת תיק וקבלות. חשוב להדגיש כי רק רכישה שמצורפת אליה קבלה תקנית חתומה נחשבת הוצאה מוכרת. ניתן להשתמש בכל כספי הפיקדון למטרה זו, ולהיעזר בהם למשל כדי לרכוש ציוד נחוץ, לבנות אתר אינטרנט לעסק, ללמוד קורס בתחום ועוד.

האם מגיעות לחיילים משוחררים נקודת זיכוי במס הכנסה?

עוד הטבה יקרת ערך לחיילים משוחררים היא נקודות זיכוי במס הכנסה. כל נקודת זיהוי מקטינה את חבות המס במידה מסוימת ובכך משאירה סכום כסף גדול יותר אצל החייל. מספר נקודות הזיכוי משתנה בהתאם לסוג השירות הצבאי ומשך השירות (אגב, גם מי ששירת בשירות הלאומי מקבל נקודות זיכוי). נקודות הזיכוי תקפות ל-3 שנים, והפטור המרבי ממס הכנסה הוא בסכום של כ-8,000 ש”ח בחודש. חיילים משוחררים שעובדים כשכירים במקביל לפעילות בעסק שהקימו נדרשים לבצע תיאום מס כדי להימנע מתשלום סכומים גבוהים מדי למדינה.

ההגדרות השונות של העסקים – איך לבחור נכון?

על-מנת להשתמש בפיקדון האישי נדרשת כאמור תעודת עוסק ממע”מ, ובכל מקרה כל מי שפותח עסק בישראל חייב לפתוח תיק עוסק. על זה ניתן לקרוא בהרחבה כאן. בגדול,  האפשרויות הן עוסק מורשה ועוסק פטור וההבדלים מתבטאים בזה שעוסק פטור לא משלם מע”מ וגם לא יכול לקזז את המע”מ מההוצאות שלו. (במידה ואתם רוצים לחשב תוספת מעמ, ניתן לעשות זאת בקלות בעזרת מחשבון מעמ שזמין כאן באתר). אופציה זו רלוונטית רק לעסקים שמחזור הפעילות הצפוי בהם הוא עד 100,000 ש”ח בשנה, ובשאר המקרים יש לבצע רישום כעוסק מורשה. התשובה לשאלה איך לפתוח תיק עוסק פטור השתנתה בדצמבר 2021, שכן החל ממועד זה ניתן לבצע את הפעולה גם באופן מקוון. לעומת זאת פתיחת עוסק מורשה מתבצעת רק במשרדי מע”מ, כלומר יש להגיע אליהם פיזית.

מה חשוב לקחת בחשבון לקראת הקמת עסק לאחר השירות הצבאי?

מומלץ לפתוח חשבון בנק עסקי, כלומר כזה שמוקדש לעסק ומופרד לחלוטין מהחשבון האישי – בדרך זו קל יותר לעקוב אחרי ההכנסות וההוצאות, ולהתנהל בחוכמה. כמו כן כדאי להיעזר במומחה בתחום של ראיית חשבון לצורך ההתנהלות מול רשויות המס. הסיבה לכך היא שדיווח שגוי, גם אם בטעות, עלול לגרור ענישה קשה. ביקורת מס הכנסה שמגלה ליקויים בדיווחים ובהתנהלות העסק תוביל לקנסות כבדים וישנה גם סכנת מאסר בפועל – ובמקרים כאלה העובדה שמדובר בחייל משוחרר אינה רלוונטית.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content