הקמת עסק זעיר בתור סטודנט

מה צריך בשביל להתחיל להתפרנס בתור עצמאי או שכיר עצמאי בתקופת לימודי תואר?

לימודים לקראת תואר, בין אם ראשון ובין אם שני, הם תקופה מאתגרת מאוד. בפרט ישנו האתגר הכלכלי – לא קל לממן במקביל גם לימודים אקדמיים וגם חיים באופן כללי, לרבות שכר דירה, מזון ועוד שלל הוצאות. אחד הפתרונות האפשריים הוא הקמת עסק קטן – סטודנט שמתפרנס בתור עצמאי, ואפילו בתור שכיר עצמאי, יכול ליהנות מהכנסות נאות שיעזרו לו לצלוח את התקופה המורכבת. יתרון משמעותי נוסף הוא הגמישות מבחינת שעות העבודה, כך שהפרנסה השוטפת לא תפגע בלימודים ובאפשרות לפתח קריירה עתידית, ולמעשה במקרים רבים העסק העצמאי בתקופת התואר מהווה בסיס מצוין לעסק עוד יותר מצליח כשאפשר להתפנות אליו באופן מלא. בכל מקרה, כדי להתפרנס בתור עצמאי או שכיר עצמאי בתקופת לימודי תואר יש צורך לבצע מספר פעולות מול רשות המיסים – ובעמוד זה תמצאו פירוט שלהן.

איך להחליט האם לפתוח עוסק פטור או עוסק מורשה?

ההחלטה הראשונה שיש לקבל לקראת פתיחת עסק היא של המעמד במע”מ. בחלק מהמקרים ישנה בחירה בין שתי האפשרויות העיקריות – עוסק מורשה ועוסק פטור (ישנה גם האופציה של חברה בע”מ) – ובחלק מהמקרים החוק והתקנות לא מאפשרים בחירה.

ראשית כדאי לדעת מהם ההבדלים בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה. עוסק פטור נקרא כך משום שהוא פטור מחובת גביית מס ערך מוסף מלקוחותיו. עוסק מורשה לעומת זאת מוסיף את שיעור המע”מ – 17% נכון לשנת 2022 – לכל עסקה. סך התוספות הנ”ל משולם על-ידי העוסקים המורשים למע”מ אחת לחודש או חודשיים.

הבדל נוסף הוא שעוסק פטור לא יכול לקזז את המע”מ מהרכישות שביצע לטובת העסק, ואילו עוסקים מורשים יכולים לקזז מע”מ ששילמו עבור הוצאות מוכרות.

מה הקריטריונים לקביעת המעמד במע"מ?

כאמור בחלק מהמקרים אין לסטודנט בחירה בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה. עסק שהכנסותיו השנתיות עוברות את הרף – שעומד נכון ל-2022 על 102,292 ש”ח – חייב להיות במעמד של עוסק מורשה. בנוסף ישנה רשימה של עיסוקים שגם הם מחייבים מעמד של עוסק מורשה. ביניהם: מתן הרצאות, הוראה, כתבנות, עריכה, כתיבה, תרגום, מתן שירותים למופעים אמנותיים, ניהול גן ילדים, ייעוץ בתחומים שונים ועוד. הרשימה המלאה מפורטת בסעיף 13 בתקנות מס ערך מוסף.

עוד כדאי לדעת שגם עסק שהתחיל במעמד של עוסק פטור אבל ההכנסות שלו הלכו וגדלו ועברו את הרף הנ”ל יעבור למעמד של עוסק מורשה. התהליך עצמו של פתיחת עוסק מורשה ועוסק פטור וכן סגירת עוסק פטור ועוסק מורשה זהה, ומתנהל מול משרד מע”מ אזורי.

איך מחשבים מס ערך מוסף?

סטודנט שמתפרנס בתור עצמאי או שכיר עצמאי ונמצא במעמד של עוסק מורשה חייב כמובן לדעת איך מחשבים מעמ. בחלק של הגבייה החישוב פשוט: מוסיפים את שיעור המע”מ, כאמור 17%, לכל עסק. החלק של הניכויים – כלומר קיזוז המע”מ שהסטודנט שילם עבור מוצרים ושירותים ששימשו לצורך הפעילות העסקית מהסכום שהוא חייב למדינה – מורכב יותר.

אמנם גם בעסקאות אלה שיעור המע”מ הוא 17%, אבל יש גם מוצרים ושירותים שעבורם לא שולם מס זה. בנוסף, לפי התקנות יש הוצאות שעבורן לא ניתן לקזז את כל המע”מ אלא רק חלק ממנו. כך למשל עבור הוצאות רכב ניתן להפחית מהתשלום למע”מ רק שני שליש מהמע”מ ששולם. אם ישנן הוצאות מעורבות, כלומר כאלה ששימשו גם את העסק אבל גם את הסטודנט באופן אישי – למשל תשלום עבור אינטרנט לבית במצב שבו אחד החדרים בבית מוקצה לעסק – ניתן לקזז את החלק היחסי של המע”מ (אם למשל יש חדר אחד לעסק בדירה של 4 חדרים, יקוזזו 25% מהמע”מ ששולם עבור האינטרנט הביתי). בנוסף ישנן גם הוצאות פחת – למשל עבור רכישת מחשב לעסק, ובאופן כללי מומלץ להתייעץ עם משרד רו”ח כדי לשלם את המינימום ההכרחי ובמקביל לא לעבור על החוק.

למי מגיע זיכוי במס הכנסה?

דרך נוספת לצמצם את חבות המס ולהשאיר סכום כסף פנוי גדול יותר – שכאמור משמש גם למימון התואר וגם למימון שאר ההוצאות ההכרחיות בחיים – היא לנצל נקודות זיכוי במס הכנסה. בפרט זוהי אופציה רלוונטית לעצמאים ולשכירים עצמאים ב-3 השנים הראשונות לאחר השחרור מהצבא. נקודות זיכוי לחייל משוחרר עשויות להעניק פטור בסכום של עד 8,000 ש”ח בכל חודש, כשמספר נקודות הזיכוי תלוי במשך השירות ובסוג השירות.

אגב, לאחר השלמת הלימודים וקבלת התואר ניתן ליהנות מנקודות זיכוי עבור התואר עצמו: נקודת זיכוי אחת, לשנה, בגין תואר ראשון, וחצי נקודה בגין תואר שני, גם כן לשנה.

איך עושים תיאום מס לשכירים עצמאים?

המלצה חשובה נוספת רלוונטית למי שמתפרנס בתור שכיר עצמאי בתקופת לימודי תואר. במקרה כזה, שבו יש גם תלוש משכורת וגם הכנסות לעסק עצמאי, חובה לערוך תיאום מס – על-מנת שלא לשלם סכומים גבוהים שלא לצורך. ניתן לבצע עריכת תיאום מס באינטרנט ואפשר כמובן להיעזר גם לצורך זה ברואה חשבון מיומן.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content