פנסיונר עצמאי

פתיחת עסק בגיל פנסיוני - כי אף פעם לא מאוחר להיות עצמאי!

יש אנשים שרק סופרים את הימים עד לפנסיה, אבל אם אתם כאן, הגישה הזאת לא מדברת אליכם. אם אתם מרגישים שיש לכם עוד מה לתת, יש לכם מה לתרום, אתם רוצים להרגיש מועילים או פשוט צריכים להגדיל את ההכנסה (כי קצבת הזקנה בהחלט לא מספיקה), אף פעם לא מאוחר. כל מה שצריך לדעת על פתיחת עסק בגיל השלישי, למה, איך וכל מה שתמיד רציתם לדעת על עצמאי ועצמאות כלכלית.

למי מתאים לפתוח עסק בגיל הפנסיה?

אפשר להצביע על סיבות רבות לפתוח עסק בגיל השלישי. משרדי רואי חשבון גדולים מסבירים שגיל צעיר לא משחק תפקיד בפתיחת עסק אלא לפעמים אפילו להפך. אם תמיד רציתם לפתוח עסק אבל היה לכם חבל לעזוב מקום עבודה מסודר, עכשיו כשפרשתם זה הזמן להגשים חלום ישן. אם יש לכם המון ידע בתחום מסוים, אבל ברור לכם שלא יעסיקו אתכם בגילכם במקום חדש, פתיחת עסק תהיה הדרך שלכם להישאר רלוונטיים, לתרום לאחרים מהניסיון שלכם אבל בלי למכור את עצמכם בזול. אם אתם משועממים בבית, אתם רוצים להגדיל את ההכנסה או פשוט לאתגר את עצמכם, תוכלו לפתוח עסק ממש בקרוב. זה הרבה יותר פשוט מכפי שחשבתם.

איך לבחור תחום עסקי בגיל השלישי?

לפני שניגע בדרך הטכנית שמאפשרת לפתוח עסק חדש ומבלי להתעכב בשלב זה על הטבות מס כגון נקודות זיכוי לפנסיונר, עולה שאלה הכי עקרונית וחשובה. שימו לב ששבעה עד שמונה עסקים חדשים מכל עשרה, לא מצליחים להתרומם ונסגרים לאחר שנה ואפילו פחות מזה. במידה רבה, בחירה של תחום עסקי מתאים תאפשר לכם להקים את העסק שילווה אתכם כל עוד תרצו בכך. כך מומלץ לבחור תחום עסקי: 

  1. מיומנות וכישורים – העדיפו לבחור תחום עסקי שבו יש לכם מיומנות וכישורים מיוחדים. כשאתם מוכרים את הערך המוסף שלכם, גדולים הסיכויים שתצליחו לבסס עסק יציב.
  2. ביקוש – וודאו שאתם נכנסים לתחום עסקי שבו ישנו ביקוש למוצר או לשירות שאתם רוצים להציע. לדוגמא, אם אתם רוצים לפתוח מעבדה לתיקוני טלוויזיות, לא בטוח שיש לזה שוק. לעומת זאת, מעבדת תיקונים למכשירים סלולריים יכולה להצליח מאוד כיום.
  3. השקעה נדרשת – בגיל השלישי פחות נהוג להתחיל עסק חדש שמתבסס על הלוואות מכאן ועד הודעה חדשה. עסקים ממונפים, שנעזרים ביותר מדי הלוואות, עלולים לקרוס ולהסב הפסדים כבדים וזה לא רצוי בגיל השלישי. להתחיל עם פתיחת עוסק זעיר, שלא מצריך הון עצמי ניכר, מאפשר להתפתח ולצמוח בנחת, מבלי להסתכן בחדלות פירעון אלא להתייצב בהדרגה. במקום להקים מפעל ענק בגיל הפנסיה, להקים עסק יצרני קטן או להיכנס לתחום השירותים, הרבה יותר מתאים. 

האם מסובך להתחיל להתעסק עכשיו עם מס הכנסה?

כשכירים, לא הצטרכתם להתעסק עד כה עם פקיד השומה ועם מס הכנסה בגלל. סביר להניח שהמעסיק שלכם החתים אתכם מפעם לפעם על טפסים מקובלים למשל טפסי 101 ואתם פשוט קיבלתם תלוש משכורת וראיתם מה הברוטו ומה הנטו (לאחר ניכויי מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו’). למעשה זה די פשוט לפתוח תיק במס הכנסה או ברשויות האחרות כגון ביטוח לאומי, מע”מ. 

אפשר לפנות לתפקיד השומה, לאתר את הטפסים באינטרנט ואף לקרוא מדריכים מפורטים שמסבירים על פקודת המיסים ועל ניהול ספרים. אם פותחים חברה בע”מ או עוסק מורשה, מקובל להיעזר ברואה חשבון לצורך כך. רואה החשבון מייצג אתכם מול הרשויות ודואג שתתנהלו נכון מבחינה דוחות שונים, תשלומי מיסים. הוא גם יבצע פעולות שונות כגון דוח שנתי, הצהרת הון, תיאום מס הכנסה וכן הלאה. 

אם אתם רוצים להתחיל עם עוסק פטור, תרצו בוודאי לדעת האם עוסק פטור צריך רואה חשבון או לא. מבחינה חוקית, אין חובה להיעזר ברואה חשבון. אולם אם אתם רוצים שמישהו יטפל בפרוצדורות מבלי שתצטרכו להתרוצץ ולבזבז זמן על בירוקרטיה, הרי שזה בהחלט אפשרי. ליווי של רואה חשבון יכול לסייע גם לעוסקים פטורים לקבל מקסימום הטבות מס בשילוב התנהלות עסקית, פיננסית וכלכלית מיטבית. 

מתי כדאי להיעזר ביועץ עסקי?

האינטרנט מזמן המון אפשרויות עסקיות (למשל פתיחת חנות מקוונת). ברשת ניתן למצוא מחשבוני עזר עסקיים כגון מחשבון מע”מ הפוך, מידע לגבי ניהול מלאי ועוד. יחד עם זאת, מרוב עודף של מידע, לא תמיד ברור מה באמת חשוב כרגע ומה פחות חשוב. כדי לבסס עסק חדש, וזה לא משנה הגיל, כדאי מאוד לערוך תוכנית עסקית מפורטת. בתוכנית תגדירו מהו תחום הפעילות, מיהם הלקוחות שלכם. תצטרכו להעריך מהן עלויות הקמת העסק, כמה תרצו להשקיע בתפעול, שיווק, פרסום וכדומה. אם רוצים הכוונה כדי להתחיל מסודר, בהחלט ניתן להיעזר ביועץ עסקי כגון כלכלן או רואה חשבון מוסמך. בתהליך הייעוץ תקבלו את כל הכלים, כך שתוכלו להקים עסק יציב, עם תחושת ביטחון בדרך שלכם. 

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content