ישראלי צעיר דואג לפתיחת עסק מורשה

יותר ויותר צעירים בישראל פותחים עסקים משלהם - מה הסיבות למגמה הזאת ואיך עושים את זה נכון?

רוצים לפתוח עסק, וחשוב לכם לעשות את זה נכון? על פי כל הנתונים, יותר ויותר צעירים כמוכם מחליטים לקום ולפתוח עסק עצמאי. בסקירה הנוכחית נסביר מדוע זה קורה, למה עכשיו וגם, איך לעשות את זה נכון (משום שעל כל עסק מצליח שמנוהל היטב, יש שני עסקים שנסגרים בגלל טעויות).

מדוע כל כך הרבה צעירים רוצים להקים כיום עסק?

כמעט כל משרד רו”ח כיום יכול להעיד על קפיצה במספר הצעירים שפונים בשביל לקבל ליווי בהקמת עסק חדש. מדוע דווקא כיום זה קורה:

  1. דור יזמי – הדור הצעיר כיום הרבה יותר יזמי והרבה יותר אנרגטי. אם פעם חיפשו את הביטחון והשקט של תלוש משכורת, הצעירים כיום רוצים להיות מקבלי החלטות בעצמם.
  2. דור טכנולוגי – הצעירים כיום נולדו לעולם טכנולוגי והם שוחים בתוכו כמו דג במים. הם יכולים לבדוק ברגע לגבי נקודות זיכוי לעובד זר ולשלוט בשני רגעים באפליקציה חדשה. והטכנולוגיה כיום מאפשר המון הזדמנויות עסקיות שלא היו קיימות פעם. דרופשיפינג, מסחר מקוון, בעלות על נכסים דיגיטליים, אלה דוגמאות ויש עוד רבות אחרות.
  3. גמישות – הקמת עסק יכולה לאפשר גמישות מרבית וסגנון חיים עדכני. בהרבה עסקים ניתן לעבוד מהבית, לא צריך משרד, לא צריך לשכור חנות או מפעל, אפשר אפילו לעבוד תוך כדי מסע בעולם או מחוף הים.
  4. ריבוי עיסוקים – הצעירים מבינים שלא חייבים כיום “או – או”. לא חייבים להיות או שכיר או עצמאי. אפשר לעבוד כשכירים במשרה חלקית ולנהל במקביל, עסק עצמאי.
  5. שוק תעסוקה מיושן – שוק התעסוקה בארץ מתנהל על פי תיאוריות מיושנות. הרבה עסקים דורשים תעודות או השכלה לא באמת רלוונטיות. צעיר שמקים עסק, קובע לעצמו את הכללים. מי שטוב ומשקיע יכול להצליח בגדול.
  6. לנהל, לקבוע יעדים, להצליח – להקים עסק עצמאי בגיל צעיר, זה אומר לנהל מגיל צעיר, לקבוע יעדים אישים, להצליח וליהנות מההצלחה (במקום שהבוס יגרוף את רוב הרווחים).

האם קשה להקים עסק עצמאי?

בעזרת הטבות מס שונות, כגון נקודות זיכוי לחייל משוחרר או החזר של הוצאות מוכרות, ניתן לשפר את רווחיות העסק החדש. אבל שאלה עוד יותרת עקרונית היא האם זה קשה או מסובך, להקים עסק חדש.

צריך להבחין בין פתיחת עסק עצמאי רגיל לבין פתיחת חברה. לפתוח חברה פרטית או חברה בע”מ זה יחסית מורכב. יש צורך במסמכי התאגדות, רישום חברה, תשלום אגרה, לעיתים רישוי עסק ועוד. לעומת זאת, להקים עוסק פטור לטובת עסק חדש, זה פרוצדורה הרבה יותר פשוטה. 

אפילו לפתוח תיק עוסק מורשה, שמתאים לעסקים שצפויים להגיע למחזור עסקי גבוה (של מעל 100 אלף ₪ בשנה), זה לא דבר מסובך במיוחד. צריך להסדיר זאת מול מס הכנסה, מול ביטוח לאומי ומול מע”מ. עוסק פטור, אגב, צריך לקבל ממע”מ פטור, שתקף כל עוד מחזור העסקים לא עולה על המינימום שנקבע בחוק. מי שמתכוון להעסיק עובדים, צריך משהו נוסף – לפתוח תיק ניכויים. זאת מכיוון שמעסיק צריך לנכות משכר העובדים תשלומי מיסים, ניכויי פנסיה לפי חוק, ניכוי ביטוח בריאות וביטוח לאומי וכו’. בכל מקרה, ניתן להיעזר במשרד של רו”ח שמטפל בכל הפרוצדורות השונות. 

מהי העצה הכי טובה לפני פתיחת עסק חדש?

לפני פתיחת עסק חדש, עוד לפני שלומדים יותר על תיאום מס או על הוצאה מוכרת או על רישוי עסקים, חשוב להבין דבר בסיסי. קודם כל, צריך להגדיר בדיוק מהו העסק, באיזה תחום הוא פועל ומיהם הלקוחות שלכם. את העסק כדאי לבחור בתחום שבו יש לכם ידע או תשוקה חזקה לתחום. אפילו אם אתם רוצים להקים חנות דיגיטלית, עדיף שתדעו לא רק איזו חברה תפתח לכם את החנות או באיזו פלטפורמה להפעיל אותה. חשוב שתכירו את אופי המוצרים, את הגישה של הלקוחות שלכם, מה חשוב להם, מה מעניין אותם. אם יזם פותח עסק בתחום שמלהיב אותו, מבלי לבדוק שיש לקוחות שמוכנים לרכוש את השירות או המוצר, אז לעסק אולי אין זכות קיום. לעומת זאת, אפילו אם נכנסים לנישה עסקית רוויה אבל מצוידים עם תובנות מיוחדות או מקוריות, אפשר להצליח ולהגיע להכנסות יפות ביותר. 

אילו מושגים במימון עסקי כדאי להכיר?

שלל כלים מקוונים יכולים לסייע לכם בניהול עסק חדש. חלקם אפילו חינמיים, למשל מחשבון מע”מ הפוך או מחשבון מע”מ רגיל. אבל זכרו כי הקמת עסק עולה כסף. כדאי להכיר כמה מושגים בסיסיים במימון עסקי:

  1. ביטחונות – ללא ביטחונות קשה ולפעמים לא ניתן לקבל הלוואה עסקית מהבנק.
  2. ערבות עצמית – זו ערבות של בעל העסק לקבלת הלוואה.
  3. ערבות מדינה – הלוואה בסיוע המדינה, שערבה על 50 אחוז מההלוואה העסקית.
  4. ריבית צמודה – הלוואה שצמודה למדד המחירים לצרכן.
  5. כושר החזר – היכולת המוערכת של בעל העסק, לעמוד בהחזר ההלוואה.
משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content