דגשים לתיאום מס שכר אומן

החלטת להתחיל לעשות כסף מהאמנות שלך? זה מה שחשוב לדעת בשביל להתנהל נכון מבחינת ראיית חשבון

בתור פרילנסר, כמי שעוסק באומנות, אתם נהנים למעשה מיותר חופש לעומת עובדי תאגיד מסורתי. בתור עובדים עצמאיים מתחום האומנות, הנכם עשויים לקבל החלטות כמה תגבו מהלקוחות שלכם, מה לוח הזמנים של העבודה שלכם, ואיפה בדיוק תעבדו, ולמעשה, כמה בדיוק הנכם שווים. אנו ממש מבקשים, תקראו את ראשית דברינו, ואל תפסיקו עד שתסיימו לקרוא אותם, וכך תלמדו יותר על הנושא – החלטת להתחיל לעשות כסף מהאמנות שלך? זה מה שחשוב לדעת בשביל להתנהל נכון מבחינת ראיית חשבון…

מה הן נקודות הזיכוי שמגיעות להורים בגין ילדיהם?

החל מינואר, בשנת 2017, הושוו כמה נקודות זיכוי בגין ילדים, מרגע צאתם לאוויר העולם, וכלה בהגיעם לגיל חמש, אף להורים פרודים. ואלו הם עיקרי הדברים – עבור שנת לידתו של הילד הראשונה תהיו זכאים לנקודה וחצי של זיכוי. בהקשר לשנת המס שבתום שנת לידתו הראשונה של הילד ועד לגיל חמש, תיהנו משתיים וחצי נקודות זיכוי. באם הנכם מאותו המין, וכבר נרשמתם בתור זוג נשוי במרשם האוכלוסין, תיהנו מזכאות לנקודות זיכוי בעבור ילדכם כמפורט לעיל. מי שמקבל את קצבת הילדים הינו בעל זכאות לנקודות זיכוי בדיוק כמו האימא, ובני הזוג יזכו בנקודות זיכוי כמו האבא.

בהקשר לזכאות לנקודות זיכוי בעבור ילדים בני שש ועד לגילאי שמונה עשרה – ילד החל מגיל שש ועד לגיל שבע עזרה, מזכה את אמו בנקודת זיכוי אחת לכל שנה. במידה והילד בן שמונה עשרה כבר, כי אז הוא מזכה את אמו בחצי נקודת זיכוי.

מה כרוך בפתיחת תיק עוסק פטור בכלל, ובפתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה?

כל מי שמלאו לו שמונה עשרה שנים זכאים לבנות עסק עצמאי, כאשר פתיחת תיק עוסק פטור ממש לא מסובכת למדי, אבל בכל מקרה מומלץ להסתייע ברואה חשבון, על מנת להתכתב בהצלחה עם מילוי טופס הבקשה, לצרף את כל המסמכים המבוקשים, כמו גם להגיש באינטרנט את הטופס לשם רישום של בית עסק חדש. באופן כללי, עוסק פטור נחשב לאדם עצמאי שהיקף מחזור ההכנסות העסקיות שלו לא יותר מ- 102,292 ₪ בשנה. הוא אינו רשאי לגבות מע”מ מן הלקוחות שלו, ואין עומדת לו הזכות לבצע קיזוז או ליהנות מהחזר מע”מ בעבור הוצאותיו או רכישותיו באופן שוטף. פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה מלווה בהגשת המסמכים שלהלן – צילום ברור של תעודת הזהות, כולל הספח שבה, טופס פתיחת תיק בשביל עצמאי, בשל פתיחת תיק ניכויים, מתוך הכוונה להעסיק עובדים. מילוי וחתימה על גבי טופס 5329. בני זוג שחיים בנפרד ורוצים להגיש בקשה לשם פתיחת תיק בנפרד, חייבים לצרף טופס 4440, לרבות חתימה בנוכחות עורך הדין.

מה כדאי שתדעו על תיאום המס של שכר אומנים?

הדרישה של תיאום מס שכר אמנים מתייחסת לבעלי מקצוע חדשים בתעשייה, שעדיין לא הצטיידו בחשבוניות מס או בחשבוניות של עוסק פטור, וצריכים למלא את הטופס מטעם מס הכנסה וחברת ההפקה. עליהם להצטייד בשם של חברת ההפקות, ואף במספר תיק הניכויים שלה. לפעמים חברת ההפקה תחליט לפתוח תיק ניכויים עם מספר חדש, לשם הפקה ייעודית, וממכם נדרש לוודא כי המספר של תיק הניכויים שהנכם צריכים יהיה זה שחברת ההפקות אישרה, משום שדרכו ישלמו לכם את השכר שלכם. באם הנכם מקבלים אף תלושי שכר, הצטיידו גם בתלוש השכר שקיבלתם. השלב הבא הוא לפנות לרשות למס הכנסה באופן אישי, למחלקת תיאום מס, מצוידים בתעודת זהות. 

איך הכי נכון לבצע חישובי מע"מ?

רבים, בפרט מי שבתחילת פעילותו העסקית, שואל את עצמו – איך לחשב מע”מ? על מנת להמחיש לכם ביתר שאת כיצד מחשבים מע”מ, נניח שאתם רוצים למכור מוצר כל שהוא על סך 200 ₪, בהנחה שאתם לא עוסקים פטורים, הנכם מחויבים לגבות מהלקוחות שלכם מע”מ, ולהעביר אותו למשרדי מע”מ. שיעור המע”מ כיום בארץ הינו שבעה עשר אחוזים, הווה אומר – המחיר שנדרש לגבות המוכר מלקוחות יהיה 234 ₪, שמהם מאתיים ₪ ישולמו בגין המוצר, ועוד שלושים וארבעה ₪ ישולמו בגין המע”מ.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content