פתיחת עסק קטן בעזרת רו"ח

עוסק פטור, מורשה ובע"מ – איך תדעו איזה סוג עסק מתאים לכם לפתוח?

פותחים מכבסה, משרד פרסום, חנות בגדים? מקימים עסק לשיווק דיגיטלי, חברה להקמת אתרים, מספרה, מוסך? כבר בפתיחת עסק תצטרכו לקבל החלטה, האם העסק יהיה עוסק פטור או שמא יהיה עוסק מורשה. לעיתים, הדבר הנכון ביותר יהיה להגדיר את העסק כחברה בע”מ. אלה הכללים שיעזרו לכם להבין איזה סוג עסק יתאים לכם לפתוח, מבחינת ההגדרה החשבונאית.

למי מתאים לפתוח עוסק פטור?

אם נראה לכם שהעסק שלכם צפוי לגלגל סכומי כסף גבוהים מדי חודש, זאת אומרת שתהיה לו הרבה פעילות והרבה הכנסות. אולם הרבה עסקים צופים כי לפחות בשלב ההתחלתי ההכנסות תהיינה צנועות. אם אתם מקימים עסק קטן מאוד, מה שנקרא הקמת עסק זעיר, עדיף להגדיר אותו כעוסק פטור. המשמעות היא שתהיו פטורים מתשלומים למע”מ. תהיו פטורים מלא מעט בירוקרטיה וכללים שעסקים גדולים יותר מחויבים אליהם. כשהעסק יגדל, תוכלו לשקול האם להמשיך כעוסקים פטורים או לעבור להיות עוסקים מורשים.

למי מתאים לפתוח עוסק מורשה?

עצמאי או עסק שרף ההכנסות שלהם עולה על הקבוע בחוק, חייבים להיות מוגדרים כעוסקים מורשים. כלומר, אפילו אם מקימים עסק שנראה על פניו זעיר, למשל קיוסק קטן, יש צורך לבצע פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה. נכון לשנת 2022 קובעת רשות המיסים שעסק שמכניס בשנה 102,292 ₪ או יותר חייב להיות עוסק מורשה.

מה הרעיון בחברה בע"מ?

לרוב, ההחלטה האם להקים חברה בע”מ מתאימה בעסקים גדולים, בעלי מחזור עסקים ניכר. אולם, זו גם החלטה הרבה יותר מורכבת ביחס לדברים יותר סטנדרטיים כמו בקשה לתיאום מס לשנת מס כזאת או אחרת. חברה בע”מ זו חברה שמבחינה משפטית מופרדת לגמרי מהיזם או המנהל שהקים אותה. בניגוד לעוסק קטן וזעיר או לעוסק מורשה, חברה בע”מ צריכה להירשם ברשם החברות ויש לפעול על פי תקנון ולשלם אגרת חברה. אולם, במידה ובשלב מסוים העסק נקלע לקשיים, החובות רשומים על שם העסק ולא על שם מי שהקים את החברה. כלומר, עלויות ההקמה גבוהות יותר, הנהלת החשבונות מורכבת יותר, אבל נדיר מאוד שבעסקים כאלה אפילו פשיטת רגל עקב אירוע קיצוני תשפיע על חשבון הבנק של היזם. לא ניתן לתבוע את היזם בגין חובות של העסק, בהנחה שהחברה נוהלה כחוק ובתום לב (כלומר ניהול תקין והוגן, ללא כוונה לרמות לקוחות או את מס הכנסה).

איזה הבדל חשוב קיים בין עוסק פטור למורשה?

כל עצמאי, ממש כמו שכיר, זכאי לזכויות מסוימות כגון נקודות זיכוי מס. אבל, קיים הבדל יסודי בין עוסק פטור (ועסק זעיר) לבין עוסק מורשה (או חברה בע”מ). עוסקים מורשים רשאים לנכות מע”מ עבור הוצאות עסקיות. זאת אומרת, שאפשר לקזז מתוך הוצאות העסק את הכספים ששולמו למע”מ. עסקים שיש להם הרבה הוצאות שמחויבות במע”מ, כדאי להם להירשם כעוסקים מורשים. בשביל לחשב תוספת מע”מ שיש לגבות עבור עסקות שאתם מבצעים, אנו מציעים לרשותכם מחשבון מע”מ נוח.עוסק פטור איננו מורשה לקבל הכרה בהוצאות המע”מ, אולם הוא גם לא חייב לגבות מלקוחותיו מע”מ.

עם מי להתייעץ כאשר לא בטוחים איזה סוג עסק כדאי לכם לפתוח?

עדיין לא בטוחים איזה סוג של עסק כדאי לרשום ברשות המיסים ובמע”מ? לא מבינים איך תיק ניכויים קשור להעסקת עובדים או מי יכול לטפל עבורכם בניהול ספרים כחוק (על פי פקודת המיסים)? בנושאים כאלה אפשר להתייעץ עם רואה חשבון בתל אביב ובסביבה, שמטפל בפתיחת תיקים לעסקים חדשים. רואה חשבון, ולא מנהל חשבונות, הוא גם זה שיוכל ללוות אתכם במידה ויבצעו אצלכם ביקורת מס הכנסה בעסק או כאשר תצטרכו להצהיר על דוח שנתי.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content