פתיחת עסק בתור חייל משוחרר

חולם לפתוח עסק לאחר השחרור מהצבא? קבל כאן טיפים שימושיים שיעזרו לך להצליח!

השירות הצבאי הוא חוויה משמעותית מאוד עבור חלק גדול מהחיילים והחיילות. היכרויות חדשות, אתגרים מורכבים מכל הבחינות, תחושת שליחות, הרחבת תחומי הידע ופיתוח יכולות יקרות ערך – כל אלה הופכים את צה”ל לתחנה חשובה במסע החיים, אבל במקביל ככל שמועד השחרור מתקרב כך מתרבים החלומות על היום שאחרי גזירת החוגר. יש מי שחולמים על טיול ממושך בחו”ל, יש מי שמתכננים לימודים אקדמיים, יש גם מי שמפנטזים על בטלה נינוחה במשך מספר חודשים – ויש מי שהחלום שלו הוא פתיחת עסק. הקמת עסק לאחר השחרור מצה”ל עשויה להוביל לחיים טובים מאוד, אבל יש גם לא מעט מכשולים שצריך לצלוח ומוקשים שחובה לפרק. המידע בעמוד זה יעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות.

מיצוי הטבות במס הכנסה

מדינת ישראל מעוניינת כמובן לתמוך בחיילים משוחררים, בשלל דרכים וגם כשהם שואפים לממש יכולות וכישרונות בעסק משלהם. אחד האמצעים לכך הוא הענקת נקודות זיכוי לחייל סדיר שמשתחרר. נקודות הזיכוי תקפות במשך 3 שנים ממועד השחרור, ועשויות להפחית את תשלומי המס בגין הרווחים שיניב העסק באלפי שקלים במשך השנים האלה. תקרת הפטור היא 8,000 ש”ח לחודש (הסכום המדויק מתעדכן משנה לשנה), ומספר נקודות הזיכוי נקבע בהתאם לסוג השירות ותקופת השירות. 

כתיבת תוכנית עסקית מפורטת ומדויקת

לפני שמקימים עסק מומלץ בחום לערוך תוכנית עסקית מפורטת ככל האפשר וכמובן מציאותית. התוכנית תכלול פירוט של המוצרים והשירותים שהעסק מתעתד לספק, סקירה של תהליכי הכנת המוצרים ושיטות העבודה למתן השירותים, אפיון קהל היעד, תיאור היתרונות הספציפיים של העסק שלכם, אסטרטגיית שיווק, פתרונות מימון ועוד – המידע המקיף יאפשר לכם להבין עד כמה ריאלית הציפייה שלכם להפיק רווח מהעסק.

עוסק מורשה או עוסק פטור? כך תבחרו נכון

כל עסק חדש חייב להירשם במס ערך מוסף, ולשם כך יש להגיע למשרדי מע”מ בהתאם לאזור הפעילות המתוכנן של העסק. בשלב זה גם מתבצעת הבחירה לגבי מעמד העסק, כשהאופציות העיקריות הן עוסק פטור ועוסק מורשה. עוסקים פטורים נקראים כך משום שהם פטורים מחובת גביית מע”מ עבור השירותים והמוצרים שהם מוכרים. במקביל הם מנועים מלקבל החזרים בגין המע”מ שהם עצמם משלמים עבור ההוצאות השונות של העסק. כשהצפי הוא להכנסות של למעלה מ-100,000 ש”ח בשנה תתבצע פתיחת תיק עוסק מורשה – כלומר עוסק שמורשה לקזז מע”מ ששילם מהמע”מ שהוא מחויב להעביר למדינה על כל המכירות שלו.

פתיחת תיק - בלי להגיע למשרדי מס הכנסה

השלב הבא לאחר פתיחת תיק במע”מ הוא פתיחת תיק גם במס הכנסה. כדאי לדעת שגם פתיחת תיק לעוסקים מורשים וגם פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה מתבצעים באמצעות שליחת טופס בקשה מתאים – ואין צורך להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה. כשמקימים עסק שמעסיק עובדים, יש לפתוח גם תיק ניכויים במס הכנסה.

החזרי מס - לא לפספס!

יש לא מעט מצבים שבהם מגיע החזר מס לעצמאים. ההחזרים עשויים להסתכם באלפי שקלים בשנה, כשבין השאר ניתן לקבל החזר בגין הפקדות לחיסכון פנסיוני (שאותו תמיד כדאי להתחיל בגיל צעיר ככל האפשר ובפרט אם פונים לאפיק של פעילות כעצמאיים), תרומות, הוצאות עסקיות, מצב משפחתי, לימודים ועוד. משרד רו”ח מנוסה יעזור לכם למצות את האפשרויות ולקבל מקסימום החזר בכל שנה.

שאלות נפוצות לגבי פתיחת עסק חדש - ותשובות

האם ניתן להשתמש בפיקדון לטובת מימון הקמת עסק חדש?

כן. באתר הקרן לחיילים משוחררים, בסקטור שנקרא ‘מימוש הפיקדון האישי’ אחת האופציות היא פתיחת עסק. יש לצרף לבקשת מימוש הפיקדון תעודת עוסק (ממע”מ) ואישור פתיחת תיק (ממס הכנסה). את כספי הפיקדון ניתן לנתב לרכישת ציוד לעסק, בניית אתר, לימודים רלוונטיים ועוד. חובה להציג קבלות מקור כדי לקבל את הכסף.

איך מחשבים החזר מע”מ על קניית ציוד משרדי?

באופן טבעי כל בעל ובעלת עסק צריכים ללמוד איך מחשבים מעמ. כשמוכרים שירות או מוצר, פשוט מוסיפים 17% למחיר. כשהמטרה היא חישוב גובה ההחזר ממס ערך מוסף על רכישת ציוד משרדי, על-מנת לבחון את כדאיות העסקה, יש לחלק את המחיר של אותו פריט ב-1.17 ואז לכפול את התוצאה ב0.17.

האם התשלום על אינטרנט מהווה הוצאה מוכרת כשהעסק פועל מהבית?

באופן חלקי, בהתאם לשטח שמוקצה לעסק מתוך כל הנכס. אם למשל מדובר בחדר אחד מתוך 4, ההוצאה המוכרת תהיה 25% מהתשלום על האינטרנט.

האם ניתן לעבור ממעמד של עוסק מורשה למעמד של עוסק פטור?

כן – בשני תנאים: האחד הוא שבמשך שנתיים ברציפות סך ההכנסות של העסק נמוך מהרף שנקבע בתקנות (כ-100,000 ש”ח נכון ל-2022), והשני הוא שהעיסוק לא נכלל ברשימה של עיסוקים שמחויבים במעמד של עוסק מורשה (למשל עסק שמספק שירותי תרגום, גן ילדים, נותני שירותים למופעים אמנותיים ועוד).

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content