פתיחת עסק מורשה

פתיחת תיק עסק מורשה

פתיחת תיק עוסק מורשה מצביעה על צמיחה משמעותית של העסק הקטן וגדילה של ההכנסות באופן ניכר, דבר המצריך התנהלות שונה וחדשה לגמרי בכל הקשור לניהול החשבונות. השינוי הזה נחשב לחיובי, כמובן, כיוון שהוא מראה על עסק חזק ויציב. עם זאת, בעל עסק ששוקל לפתוח עוסק מורשה כצעד אחרי פתיחת תיק עוסק פטור, או שמלכתחילה פותח את העסק שלו בסטטוס מורשה, חייב לקחת בחשבון כי עסק כזה דורש ארגון מורכב יותר של כל האספקט הפיננסי, לאור היקף הכספים שהתרחב. חשוב להיעזר ברואה חשבון שילווה את התהליך מראשיתו ויסייע בהמשך הדרך, בכל אחד מן ההיבטים של ניהול הכספים בעסק, בין אם מדובר בניהול פנימי של הוצאות והכנסות כולל העסקת עובדים שכירים או ספקים פרילנסרים, או בהתנהלות מול הגורמים החיצוניים – לרבות התקשורת עם מוסדות המדינה כגון מע”מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה.

השאירו פרטים ליצירת קשר!

מי מוגדר כעוסק מורשה?

עסק שהמחזור השנתי שלו גבוה יותר מ 100,000 שקלים לערך – כאשר הסכום המדויק עשוי להשתנות מעת לעת – יוגדר כעוסק מורשה ולא יוכל להיקרא עוסק פטור. זהו רף שנקבע וכאמור, יכול להשתנות במקצת מדי שנה, אך לרוב הוא הגורם הקובע את ההגדרה של עסק כמורשה. עם זאת, מלבד עסקים שעברו את הרף הזה, אל הגדרה של עוסק מורשה המצריכה פתיחת תיק עוסק מורשהעל כל המשתמע מכך  – יוכנסו גם עסקים המשתייכים לתחומים מסוימים וללא קשר למחזור השנתי שלהם

אלו הן כמה דוגמאות לעסקים שבכל מקרה מחויבים בפתיחת עוסק מורשה, ללא קשר למחזור השנתי שלהם: רופאים, אדריכלים, מתווכי נדל”ן או רכב, בעלי גן ילדים ועוד. המשמעות היא, שגם אם אדם בוחר לפתוח עסק באחד מן התחומים האמורים, ואפילו אם אין לו שום צפי בנוגע להכנסות השנתיות העתידיות, פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה, ביטוח לאומי וכמובן – מע”מ, היא פעולה הכרחית מבחינתו.

איך תדעו האם פתיחת עוסק מורשה תתאים לעסק שלכם?

אם אתם עומדים לפתוח עסק חדש, שהמחזור השנתי שלו צפוי להיות מעל מאה אלף שקלים, או שיש לכם עוסק פטור – והעסק שלכם גדל והתפתח, משמע שהגדרתו כעוסק פטור אינה מתאימה עוד – פתיחת תיק עוסק מורשה תתאים לכם. חשוב להדגיש, כי פתיחת תיק עוסק מורשה מתייחסת רק להיבטים של מס ערך מוסף ולא לרשויות האחרות, משמע פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה – בפועל לא תהיה שונה, מן הפעולה שיש לבצע כאשר פותחים עוסק פטור.

מתי כדאי לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה?

בעלי עסקים המעוניינים לצמוח ורוצים להעניק לעסק שלהם את האופציה לעשות זאת בהיבט החוקי ואל מול מוסדות המדינה השונים, יכולים ליהנות מיתרונות רבים של פתיחת תיק עוסק מורשה, גם אם התרגלו במשך שנים לנוחות של עוסק פטור. בחלק מן המצבים זוהי איננה בחירה אלא חובה, שגם בסופו של דבר הופכת למשתלמת כלכלית עבור העסק.

אם עוסק פטור שמצליח לפתח את העסק שלו, רואה שההכנסות גדלות בקצב גבוה והוא מתקרב לתקרה של העוסק הפטור – משמע, מתקרבות אל מאה אלף שקלים עוד הרבה לפני שהשנה מסתיימת – כדאי לפתוח תיק במע”מ ולהצהיר על היותו של העסק מורשה. הדיווח על מחזור ההכנסות שגדל, אם הוא נעשה עוד לפני שהעסק הגיע לתקרה האמורה, ימנע את התשלום בעד המע”מ על העסקאות שנסגרו מעבר לה.

מתי עדיף לפתוח חברה בע"מ ולא עוסק מורשה?

באחד משני המצבים העיקריים הבאים: או שהרווחים מן העסק הם גבוהים במיוחד ומגיעים לכמה עשרות אלפי שקלים מדי חודש, או שאל מייסד העסק מצטרפים שותפים, זאת כיוון שחברה בע”מ – בניגוד לעוסק מורשה, מעצם הגדרתה מגנה על השותפים בה במקרה של כישלון כלכלי. הליווי של רואה החשבון בעצם קבלת ההחלטה יכול לסייע מאוד, על מנת לבחור את הדרך הנכונה עבורכם ולפעול באופן מדויק על פי הוראות החוק, על מנת שכל הרישומים הקשורים אל העסק יהיו מדויקים ומותאמים להגדרה שלו בהיבט המשפטי ומבחינת הגדרות של המע”מ, מס ההכנסה, הביטוח הלאומי וכל אספקט נוסף.

פתיחת תיק עוסק מורשה – שלב אחר שלב

ההבדל העיקרי בין פתיחת תיק עוסק מורשה לבין עוסק פטור, היא הדיווחים השוטפים של עוסק מורשה בנוגע למע”מ, אשר הוא נדרש לשלם ובמקביל גם רשאי לדרוש אותם מן הלקוחות שלו, מה שעוסק פטור אינו רשאי לעשות. הדיווחים הללו חייבים להתבצע, ברוב המקרים, אחת לחודש ולכן הסיוע של רואה חשבון הוא הכרחי, על מנת לשמור על הסדר והארגון ולאפשר לבעלי העסק לנהל אותו בצורה המיטבית. השלב הראשון אם כן, הינו פתיחת תיק עוסק מורשה במשרדי מס ערך מוסף וקבלת מספר עוסק מורשה.

איך מתבצעת פתיחת עוסק מורשה במע"מ?

זהו למעשה השלב הראשון של תהליך פתיחת עוסק מורשה, שחשוב לזכור כי הוא חייב להתבצע במשרדי מע”מ באופן פיזי ואינו יכול להתקיים בצורה מקוונת, זאת לעומת פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה, למשל, שכן ניתן לבצע גם אונליין. כדי לבצע את הפעולה של פתיחת תיק עוסק מורשה במע”מ, יש להגיע למשרדי מע”מ עם הטפסים הרלוונטיים, צילום של תעודת הזהות ואישור – בין אם באמצעות צ’ק מבוטל, או אישור מהבנק – על קיומו של חשבון בנק עבור העסק. מעבר לפריטים אלו, ייתכן שבעל העסק המעוניין בפתיחת עוסק מורשה יצטרך להביא עמו הוכחות נוספות לקיומו של העסק עצמו, למשל חוזה בינו לבין לקוח פוטנציאלי שמחכה לחתימה, הסכם שכירות של הנכס בו מתרחשת הפעילות העסקית ועוד.

לאחר הצהרה על צפי המחזור השנתי של העסק, יינתן מספר עוסק מורשה וכן אישור זמני של עוסק מורשה, כאשר פתיחת תיק עוסק מורשה באופן רשמי וכן תעודה קבועה, יינתנו לבעל העסק בחלוף מספר שבועות. פתיחת התיק במשרדי מע”מ, למעשה מהווה את “יריית הפתיחה” לעסק אשר מוגדר כעת כעוסק מורשה, מה שמצריך גם פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה וכן בביטוח הלאומי, בהתאם להוראות החוק.

איך מתבצעת פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה?

הדיווח על פתיחת עוסק מורשה כאשר מדובר במס הכנסה, מהווה חובה והוא חייב להתרחש באופן מיידי עם תחילת הפעילות העסקית ולאחר שבעל העסק ביצע את הרישום במשרדי מע”מ. ניתן לדווח על פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה הן באמצעות הודעה בכתב והן באופן פיזי, על ידי מילוי טפסים במשרדי מס הכנסה.

במקרים רבים, עוסק מורשה שהעסק שלו התחיל בתור עוסק פטור ואז צמח וגדל – וזו הסיבה להפיכתו לעוסק מורשה – גם מתחיל להעסיק עובדים. במקרה כזה, העוסק מחויב לנכות מס מן המשכורת שלהם ולכן הוא גם צריך לפתוח תיק ניכויים.

איך מתבצעת פתיחת תיק עוסק מורשה בביטוח לאומי?

כאמור אין הבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור, בנוגע להתנהלות מול מס הכנסה וגם לא כאשר מדובר על ביטוח לאומי – כיוון שכך או כך, נדרש בעל העסק שיש לו מספר עוסק מורשה, לדווח למוסדות השונים אך ההתנהלות עצמה תהיה דומה, כאשר במקרים מסוימים כשהמחזור השנתי הוא קטן מאוד, לא יהיה צורך בתשלום מקדמות. מסיבה זו, גם במקרה של פתיחת עוסק מורשה, יש למלא את הטפסים הרלוונטיים בביטוח הלאומי ולהביאם פיזית למשרדים, או להיעזר בשירותיו של רואה חשבון בתל אביב שיבצע את כלל הפעולות הקשורות אל פתיחת תיק עוסק מורשה בעבורכם.

כחלק מתהליך הרישום במוסד לביטוח הלאומי, יהיה על בעל העסק למלא את צפי ההכנסות השנתיות שלו, כאשר באופן טבעי לא ניתן לחזות אותן באופן מדויק. בסופה של השנה יערוך הביטוח הלאומי בדיקה בנוגע להפרש בין הצפי לבין ההכנסות בפועל וישיב לבעל העסק את יתרת כספי הביטוח באם שילם יותר מדי, או שבעל העסק יתבקש דווקא להשלים דמי ביטוח נוספים, אם הצפי היה נמוך ממה שהתרחש בעסק באמת.

מה היתרונות של עוסק מורשה מבחינה תדמיתית?

כדאי לתת את הדעת גם בנוגע להיבט התדמיתי, של פתיחת עוסק מורשה, לעומת פתיחת עוסק פטור במידה שקיימת התלבטות בעניין: עסק שנקרא עוסק מורשה, ללא קשר לגורמים הכלכליים ולהגדרות החוקיות שדרשו מבעליו לרשום אותו ככזה, ייראה רציני ויציב יותר. זהו יתרון תדמיתי אדיר של עסקים בתחילת דרכם, אשר מראש “מתחילים בגדול” מתוך צפי להכנסות שיצדיקו את הרישום עצמו. לעתים מדובר בנבואה שמגשימה את עצמה, משמע עסקים קטנים שנרשמו כעוסק מורשה ואכן הגיעו לרף הנדרש, בסופו של דבר, על מנת שיהיה בכל מקרה צורך לרשום אותם ככאלה.

אילו יתרונות כלכליים יש לפתיחת עוסק מורשה?

עוסק מורשה יכול להתקזז על חלק מן הרכישות שהוא מבצע, או השירות שהוא מעניק ללקוחות – ליתר דיוק, על המע”מ של עסקאות כאלה. עבור עסקים מסוימים שהמחזור השנתי שלהם גבוה מאוד, גם המע”מ יכול להגיע לסכומים גבוהים ומכאן שההפיכה לעוסק מורשה היא כדאית מבחינה פיננסית.

אם קיימות הוצאות שקשורו בניהול העסק ותחזוקו, החל מרכישת כלי כתיבה למשרד, דרך מחשבים ועד לתשלומי חודשיים קבועים – לרבות ארנונה, דמי שכירות וחשמל – הן ייחשבו בתור הוצאות מוכרות לצרכי מס. עוסקים מורשים יכולים להגדיר הוצאות רבות מאוד ככאלה שמטרתן לסייע לעסק לייצר הכנסה, כאשר המע”מ שישולם בעדן – יוכל להיות מקוזז עם המע”מ שהעוסק המורשה עצמו משלם. גם ההוצאות של העוסק המורשה על שירותי ראיית החשבון שהוא מקבל מרואה החשבון שלו, ייחשבו כהוצאות מוכרות לצרכי מס.

אילו חובות חלות על עוסק מורשה?

ההתנהלות היום יומית, החודשית והשנתית של עוסק מורשה כרוכה בכמה וכמה חובות, שעליו לבצע באופן קבוע וללא חיסורים: הוצאת חשבוניות מס בעבור עסקאות – ללא קשר לסכומן, דרישה לתוספת מע”מ מכל אחד מהלקוחות שלו, דיווח קבוע למע”מ, ניהול ספרי הנהלת חשבונות מסודרים, תשלומי מקדמות למס ההכנסה ולביטוח הלאומי וכמובן – הגשה של דין וחשבון שנתי והצהרת הון, הנדרשים גם מעוסקים פטורים.

עוסק מורשה מחויב לדווח באופן תדיר על הכנסותיו, כאשר במרבית המקרים מדובר על דיווח חודשי קבוע ובמקרים אחרים על דיווח כל חודשיים – ובכל מקרה לא למעלה מפעם בחודש. תדירות הדיווח תלויה בגובה המחזור השנתי, כפי שדווח כצפי בעת פתיחת התיק של העוסק המורשה במשרדי מע”מ.

נוסף על הדיווחים והתשלום של מע”מ, עוסק מורשה נדרש לשלם מקדמות על החודשים קדימה, בהתאם לצפי העסקאות העתידי. בשורה התחתונה, זוהי בירוקרטיה אך כזו הדורשת משמעת והרגלי ניהול טובים, אותם ניתן גם לסגל בקלות יתרה כאשר רואה החשבון המלווה את העסק לאורך כל הדרך הינו מקצועי ואיכותי. ישנם עוסקים פטורים אשר חוששים לעבור להגדרה של עוסק מורשה, בשל המחויבויות הכרוכות בכך והבירוקרטיה, שהופכת מורכבת יותר. חשוב לזכור, שאין אלו חסרונות אלה היבטים חדשים שיש להתרגל אליהם בניהול העסק וכאשר את העסק מלווה רואה חשבון מנוסה ומקצועי, הבקיא בכל הנושא של פתיחת תיק עוסק מורשה – לרבות כשמדובר בעסק שהתחיל כעוסק פטור וצמח – אין כל צורך לחשוש.

מה עושה מי שמעוניין לסגור את העסק שלו?

סגירת עסק המוגדר כעוסק מורשה, מצריכה פנייה אל פקיד השומה ומילוי טופס מתאים שלאחריו יעדכן פקיד השומה את בעל העסק באשר לשלבים שהוא צריך לבצע, כדי לסגור את העסק. חשוב להבין שבמקרים רבים, ניהול הכספים של עוסק מורשה על כל ההיבטים שלו, עלול להרתיע את בעלי העסק ולגרום להם לוותר על כל פעילות עסקית שהיא.

במקרים מסוימים, המעבר מעוסק מורשה אל עוסק פטור, יכול לסייע לפחות בהיבט המנהלי, שהופך פשוט הרבה יותר – במיוחד אם הוא מלווה על ידי רואה חשבון שיודע לייעץ בנוגע לקבלת ההחלטה הנכונה. רגע לפני שסוגרים עסק באופן מוחלט, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע מתחום ראיית החשבון, כדי להבין את כל ההשלכות הכרוכות בסגירת העסק באופן מוחלט – ולבחון אופציה של מעבר לעוסק פטור, כמובן באם תחום העיסוק מאפשר זאת מבחינת החוק.

סיכום תהליך פתיחת תיק עוסק מורשה

אם אתם עומדים בפני פתיחת עסק העומד תחת ההגדרה של תחום עיסוק המצריך פתיחת עוסק מורשה בכל מקרה, או מתלבטים בנוגע להתרחבות העסק שלכם – שנמצא כעת בסטטוס של עוסק פטור, כדאי להביט על היתרונות והחסרונות של התהליך מבחינתכם והאם אתם אכן יכולים לשאת בנטל של התהליך. זכרו כי ליווי, ייעוץ והדרכה של רואה חשבון בעל ניסיון, הם המפתח להצלחה עסקית ולסדר וארגון בכל עסק שהוא.

תהליך פתיחת עוסק מורשה מורכב, לסיכום, מן השלבים הבאים:

חשוב לזכור, כי על עוסק מורשה לדווח למע”מ בתאריכים המדויקים, אותם קובע החוק – משמע עד החמישה עשר לחודש, או התאריך הזה בחודש הבא, בהתאם למה שנקבע בעת פתיחת תיק מורשה בנוגע לדיווח חודשי או דו חודשי.

גם את המקדמות לביטוח הלאומי, יש לשלם אחת לחודש או חודשיים בחמישה עשר לחודש, בהתאם לגובה המחזור ולמה שסוכם בתחילת הדרך, כאשר גובה המקדמות ייקבע בהתאם לגובה המחזור בחודש האחרון או בחודשיים האחרונים, בהתאמה.

טיפים לאנשים שעומדים לפתוח עסק בסטטוס מורשה לראשונה בחייהם

אין דבר חשוב יותר עבור בעל עסק, ללא קשר לגודלו, מאשר דיוק, סדר וארגון בכל הקשור למטלות הבירוקרטיות שלו. לעתים חוסר ארגון הופך גם לחוסר שליטה, המשפיע על היכולת לנהל את העסק בצורה טובה ולהיות עירניים בנוגע להוצאות גבוהות מדי, או מחסור בהכנסות.

עבור עוסק מורשה הנדרש לשלם מע”מ בעבור העסקאות שהוא מבצע וגם להתקזז עם המע”מ שהוא עצמו משלם, היכולת להתנהל בצורה מסודרת היא קריטית – כאשר חוסר סדר עלול להוביל להפסדים של כספים רבים, שניתן היה למנוע.

מעקב קבוע אחר ההכנסות וההוצאות של העסק, לרבות העסקת עובדים, רכישת ציוד והתנהלות מול הלקוחות, הוא קריטי להצלחה עסקית ולהתגברות על קשיים בדרך. כאשר את העסק מלווה רואה חשבון מתחילת הדרך, שמכיר את ההתנהלות העסקית ויודע לייעץ בנוגע לכל שאלה ותהייה, היכולת לחשוב כמה צעדים קדימה הופכת משוכללת יותר – ועמה גם היכולת להימנע מהפסדים כלכליים ועמידה באתגרים השונים הנמצאים בדרך.

פתיחת תיק עוסק מורשה, משמעותה גדילה מבורכת של העסק, אך עם הצעד הזה מגיעה גם אחריות רבה וניהול כספים מורכב, שחייב לבוא בד בבד יחד עם יכולות מקצועיות ללא פשרות, לכן שירותי ראיית חשבון איכותיים ששמים את העסק שלך במרכז, הם צורך ממשי וחיוני ביותר.

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

דילוג לתוכן