פתיחת תיק עוסק פטור

שירותי פתיחת תיק עוסק פטור וסגירת עוסק פטור

רוצה לפתוח תיק עוסק פטור? תשאיר את ההתעסקות עם הבירוקרטיה לרואה חשבון מנוסה! נשמח ללוות את העסק שלך להצלחה מרגע פתיחתו. צור איתנו קשר עוד היום!

תתמקד בעיסוק שאתה מתמחה בו ותשאיר לנו את ההתנהלות מול הרשויות! השאר פרטים כאן!

פתיחת עסק פטור מיועדת לאנשים המעוניינים לצאת לדרך עצמאית ולפתוח עסק פרטי משלהם, במקום להיות שכירים. אלו הם פרילנסרים שמוציאים קבלות על התשלומים שהם מקבלים מן הלקוחות שלהם – והם אינם מקבלים משכורת ותלוש משכורת ממעביד. אם אתם מתלבטים איך לפתוח עסק עצמאי והאם זה משתלם, זכרו כי לעוסק פטור ישנם אמנם חובות לא מעטים, לרבות הדיווח הקבוע על ההכנסות וההוצאות שלו מדי שנה והגשת הצהרת הון – אך גם הרבה זכויות והטבות. ליווי וייעוץ מקצועי של רואה חשבון כבר מתחילת הדרך, יאפשר את בניית העסק שלב אחר שלב בהתאם להוראות החוק, לכן ניהול פיננסי נכון המותאם בדיוק לצרכיו של בעל העסק, יעניק לפרילנסר את היכולת להתרכז בעבודתו ולפתח את העסק שלו בהצלחה.

מי מוגדר כעוסק פטור?

אדם המעוניין לפתוח עסק עצמאי קטן משל עצמו, מה שהיה קרוי בעבר “הקמת עסק זעיר”, צריך לבצע פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה, מע”מ והביטוח הלאומי. עוסק בסטטוס זה פטור מן הצורך לגבות מע”מ והוא גם אינו יכול להתקזז על מע”מ שהוא עצמו משלם, אך כן זכאי להוצאות מוכרות מסוימות, כפי שיפורט במאמר זה – המאפשרות לו להוריד באופן משמעותי ואף לחלוטין, את הצורך לשלם מס בעבור ההכנסות שלו. חשוב להדגיש, כי ניתן לפתוח עסק פטור אך ורק אם מחזור העסקאות השנתי אינו גבוה מהסכום שהחוק בישראל קובע, שעומד על כ100,000 שקלים ומשתנה מדי שנה במעט, בהתאם לעלייה של מדד המחירים לצרכן. מסיבה זו, כאשר בעל עסק חדש מבחין כי ההכנסות שלו גבוהות מן הצפוי והוא עומד לעבור את התקרה הזו, מוטב כי ישנה את הסטטוס למורשה – כפי שיוסבר בהמשך.

איך תדעו אם פתיחת עוסק פטור תתאים לעסק שלכם?

הקמת עסק עצמאי היא תהליך שאיננו בהכרח מורכב מדי, בעיקר אם פתיחת תיק עוסק פטור מתבצעת בעזרת רואה חשבון מקצועי. עם זאת, חשוב להבין מתי יתאים לפתוח עסק פטור ומתי דווקא פתיחת עוסק מורשה תהיה עדיפה, זאת מעבר לדרישות החוק בנוגע להגדרות הסטטוס של עסקים מסוימים, המחויבים להיקרא מורשים כבר למן ההתחלה וללא קשר למחזור העסקאות שלהם.

הקמת עסק זעיר בסטטוס פטור, רלוונטית עבור אנשים שהפעילות העסקית שלהם היא מצומצמת יחסית, בין אם בגלל רצון להרוויח כסף “צדדי”, למשל כמורים לפרטיים או כמדריכים, או בשל היותם העובדים היחידים בעסק – דבר שמגביל את הצמיחה הפיננסית של העסק. למרות האמור, ישנם פרילנסרים אשר התחילו את דרכם עם פתיחת תיק עוסק פטור, מתוך רצון לפתוח עסק עצמאי, אך בהמשך הדרך החלו להעסיק עובדים תחתיהם והצליחו להגיע להגדלה ניכרת של ההכנסות שלהם ולמחזור עסקאות שנתי מרשים.

כיצד מתבצע תהליך פתיחת עוסק פטור במע"מ?

בשביל לבצע פתיחת תיק עוסק פטור במע”מ יש להגיע למשרדי מס ערך מוסף, לא יאוחר מן היום שבו העסק החל לפעול. כאשר מדובר בעסק שתהליך ההקדמה שלו, הוא מורכב באופן מיוחד – ניתן לרשום אותו במע”מ עוד בטרם החלה הפעילות העסקית עצמה. במסגרת הליך הרישום במע”מ, בעל העסק יצטרך למלא פרטים רבים על העסק וכן טפסים שונים, ביניהם הצהרה בנוגע לגובה מחזור העסקאות השנתי הצפוי. באם העסק עומד בתנאים, בעליו ימלא טופס פתיחת עוסק פטור ובמקרה שמחזור העסקאות נרשם כגבוה מן התקרה המוגדרת, או שמדובר בעסק באחד מן התחומים המוגדרים בחוק כמורשים, יירשם העסק כמורשה ולא תתבצע פתיחת תיק עוסק פטור, אלא מורשה.

כיצד מתבצע תהליך פתיחת עוסק פטור במס הכנסה ובביטוח הלאומי?

תהליך פתיחת עסק עצמאי ממשיכה גם אל יתר מוסדות המדינה, הקשורים בעניין, שהם מס הכנסה וביטוח לאומי. הפנייה למס הכנסה בעניין זה, נעשית לאחר הפנייה אל משרדי מע”מ ורישום של העסק, בין אם מדובר בתיק מע”מ שנפתח עבור הקמת עסק זעיר ובין אם זה תיק מע”מ של עוסק מורשה או חברה. בכל הקשור למוסד לביטוח לאומי, פתיחת עוסק זעיר הינה תהליך נפרד מכל עניין המיסים והוא אינו קשור אליו. במקרה של הביטוח הלאומיר התהליך הינו נוח ופשוט יחסית, כיוון שלשם פתיחת תיק עוסק פטור אפשר למלא את כל הפרטים בצורה מקוונת כלומר לבצע פתיחת תיק עוסק פטור אונליין – ולאחר מכן ייקבע גובה דמי הביטוח שעל בעל העסק יהיה לשלם. כדאי להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה, בטרם הפנייה אל הביטוח הלאומי בשביל לפתוח עסק פטור, כיוון שזה יכול להיות משתלם מאוד בהיבט הכלכלי: עלות פתיחת תיק עוסק פטור היא מינימלית כשעושים זאת באופן עצמאי, אך גם התשלום לרואה החשבון שיעשה את הפעולות הנדרשות במקום בעל העסק, שווה את ההשקעה וחוסך זמן רב. הגדרת צפי ההכנסות בצורה מדויקת ככל הניתן, תאפשר תשלום מקדמות לביטוח הלאומי שבאמת יהלמו את המציאות. במידה שאדם מחליט לפתוח עסק עצמאי ופונה אל הביטוח הלאומי לצורך תשלום המקדמות – אך אינו מדייק בהערכת הכנסותיו, הוא עשוי במקרה הטוב לקבל החזרים, או במקרה הפחות נעים – להידרש לשלם סכומים נוספים, כיוון שצפי ההכנסות לעומת מה שקרה בפועל, היה נמוך מדי.

תחסוך לעצמך את כל הטרחה! השאר פרטים ותן לנו לטפל בזה בשבילך!

מהם יתרונות הניהול של עסק המוגדר כעוסק פטור?

לאחר פתיחת תיק עוסק זעיר ניתן להתחיל בפעילות העסקית, מה שאומר בפועל – הגשת קבלות על כל מתן שירות או מכירה, ללא התקזזות עם מע”מ. יש בכך יתרון רב: עצמאי שביצע פתיחת תיק עוסק פטור מקוון במס הכנסה וביטוח לאומי ואף רשם את העסק שלו בתוך טופס פתיחת עוסק פטור במע”מ, לא צריך לדווח על ההוצאות וההכנסות שלו מדי חודש או חודשיים, כמו עוסק מורשה.
למעשה, רק פעם בשנה נדרש בעליו של עסק עצמאי המוגדר כפטור ממע”מ, להגיש דו”ח מלא למס הכנסה וכן למלא הצהרת הון לאחר כשנה מתאריך פתיחת עסק המוגדר כפטור. הבירוקרטיה הכרוכה בפתיחת תיק מע”מ, למשל, איננה מסובכת במיוחד, אבל ההתחייבויות של בעל העסק לאחר מכן הן מעטות ביותר, זאת לעומת עוסק מורשה שכבר בשבל של פתיחת עסק עצמאי משלו, נדרש לאינספור טפסים ודיווחים תדירים.

פרילנסרים ויש לכם עוסק פטור? גם אתם צריכים את שירותיו של רואה חשבון!

מי שעבר תהליך של פתיחת תיק עוסק פטור אונליין, או שניסה לגשת בעצמו למשרדי מע”מ או מס הכנסה ולבקש שירות של פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה ובביטוח הלאומי  – יודע כי שירותיו של רואה חשבון יכולים לחסוך הרבה מאוד זמן, כסף ו”כאב ראש”. זוהי הסיבה שרבים אינם יודעים בפועל איך לפתוח עסק עצמאי, בוחרים לשכור רואה חשבון בתל אביב כבר בתחילת הדרך, רגע לפני פתיחת תיק עוסק פטור לבד ו”קפיצה למים” מבחינה עסקית.

זה נכון שפרילנסרים שעובדים לבדם, ללא העסקת עובדים תחתיהם – יכולים לנהל את העסק שלהם בכוחות עצמם ובדרך כלל אכן אין צורך יום יומי ברואה חשבון שילווה את העסק, שהרי יש לו את בעליו. למרות זאת, הניסיון והבקיאות של רואה חשבון בכל ענייני החוק הישראלי, לרבות תהליך פתיחת עוסק פטור במס הכנסה, יכולים לעשות הבדל עצום עבור בעל העסק עצמו. הליווי המקצועי עשוי להקל עליו מאוד, במיוחד בשלבים הראשונים והרגישים של הקמת עסק זעיר, שלעתים מלווה בלחץ ובהתרגשות רבים.

סיכום תהליך פתיחת תיק עוסק פטור

מי שתוהה איך לפתוח עסק עצמאי ואולי חושש מכך, צריך לזכור שמדובר בסך הכל במספר שלבים פשוטים למדי: ראשית, פתיחת פיק עוסק פטור במע”מ, אחר כך פתיחת עוסק פטור במס הכנסה – כאשר פתיחת תיק עוסק פטור מקוון הוא אפשרי מול מוסד זה וגם מול הביטוח הלאומי, שהוא השלב הבא של מי שרוצה לפתוח עסק פטור.

כשהעסק גדל – האם כדאי לעבור לסטטוס של עוסק מורשה?

חשוב להדגיש כי פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע”מ הינו בחירה שרלוונטית עבור כל מי שהכנסותיו ינועו בין אפס שקלים ועד לתקרה, כפי שהיא קבועה בחוק – ועומדת על כמאה אלף שקלים. עם זאת, במקרה שבו מחזור העסקאות הולך ועולה ונראה שההכנסות מתקרבות אל התקרה, אך שנת המס עוד רחוקה מלהסתיים – כדאי לבצע סגירת תיק עוסק פטור, או כפי שנקראה פעם פעולה זו “סגירת תיק עוסק זעיר” ולפתוח תיק מורשה במשרדי מע”מ.

מתלבט לגבי מעבר לעוסק מורשה? השאר פרטים לקבלת ייעוץ חינמי!

איך בפועל מתבצעת סגירת תיק עוסק פטור?

יש להבדיל בין מי שזקוק לשירות של סגירת עוסק פטור בגלל שהוא לא מעוניין יותר להפעיל את העסק, לבין אנשים שהעסק שלהם דווקא צמח והתפתח, הם עומדים להגיע לתקרה שמגדיר החוק בנוגע למחזור העסקאות השנתיות- וזוהי הסיבה שהם צריכים לבצע סגירת עוסק פטור.
במקרה של סגירת תיק עוסק פטור של עסק שלא יפעל יותר, יש לעשות את השלבים הבאים:

מה היתרונות של פתיחת תיק עוסק פטור עבור שכירים?

גם לשכירים שיש להם עבודה קבועה, ניתנת הזכות לפתוח עסק פטור אם הם רוצים בכך, כאשר פתיחת עסק בהחלט אפשרית, במקביל לשמירה על המשרה הקבועה כשכירים. פתיחת עוסק זעיר דורשת, כאמור, עמידה בתקרה של מחזור עסקאות שנתי, אך אם מדובר בעובד שכיר שמעוניין לבצע פתיחת עסק עצמאי – השכר הניתן לו על ידי מקום עבודתו, לא נחשב לעניין תקרת ההכנסות של העסק שלו, הנספרות בנפרד לחלוטין.

בנוסף, במקרים רבים פתיחת עוסק זעיר אינה כרוכה בשכירת משרד, כיוון שבעל העסק מבצע את העבודה בביתו, לכן הוצאות מסוימות שהוא משלם לצורך תפעול העסק – יכולות להיחשב בתור הוצאות מוכרות לצורך מס ובפועל הן מקלות על התשלומים שאותו אדם היה משלם באופן רגיל, גם אילולא היה מבצע הקמת עסק עצמאי במקביל לעבודה שלו כשכיר. ההיכרות עם שלל ההוצאות שניתן להכיר בהן לצורכי מס, עבור אנשים שלא יודעים איך לפתוח תיק עוסק פטור וחוששים מכך, יכולה להקל על ההתלבטות ולאפשר להרבה מאוד עובדים שכירים, להגשים את החלום שלהם של פתיחת עוסק זעיר ולא לאבד את מקום עבודתם או להתמודד עם הוצאות כבדות יתר על המידה מבחינתם.

מהן הוצאות מוכרות לצרכי מס עבור עצמאי המעוניין לפתוח עסק פטור?

עוסק פטור יכול ליהנות מהנחה או מפטור ממס, עבור הוצאותיו על פריטים שרכש לצורך פיתוח העסק שלו – כאשר באופן טבעי, ההוצאות אכן חייבות להיות קשורות אל משלח היד עצמו. למשל, אדם שעובד בביתו באופן קבוע כפרילנסר שהוא עוסק פטור, רשאי להגיש את תשלומי הארנונה שלו כהוצאה מוכרת באופן חלקי לצורכי מס. בנוסף, אותו אדם יכול לרכוש ציוד משרדי, לרבות רהיטים או כלי כתיבה – ולהגיש את החשבוניות שקיבל בעבור רכישות אלה, על מנת שהן יוכרו כהוצאות מוכרות לצורך מס.

החוק מגדיר אילו הוצאות ייחשבו באופן מלא לעניין הניכוי ממס עבור עסק זעיר ואילו יוכרו באופן חלקי, כאשר תחת ההגדרה של “הוצאות מוכרות באופן חלקי” יכולים להיכנס גם פריטים שלא משרתים את העסק באופן ישיר, אלא עקיף – כגון ביגוד, הוצאות כיבוד שנרכש לצורך פגישות עם לקוחות ועוד. בסופה של שנת המס, מתבצע חישוב של ההכנסות החייבות במס, מהן מורידים את ההוצאות המוכרות – מה שגורם להרבה מאוד עסקים שהכנסותיהם מצומצמות ביותר, להיות פטורים מכל תשלום של מס באותה השנה.

עומדים לפתוח עסק זעיר? קבלו טיפ שיעזרו לכם להצליח!

בישראל השלבים הנדרשים לצורך פתיחת עסק עצמאי אינם רבים, לכן בהתלבטות איך לפתוח תיק עוסק פטור ברור כי לפחות ההיבט הבירוקרטי – איננו מורכב מדי, במיוחד אם בוחרים לבצע פתיחת עסק בסיוע מקצועי של רואה חשבון. למעשה, שכירת שירותיו של רואה חשבון בעבור פתיחת עסק עצמאי, בין אם מדובר בעסק פטור או אחר, היא המפתח להצלחה של העסק וזהו הטיפ היעיל מכולם.

רואה חשבון מלווה שלבים ראשוניים של פתיחת עסק, אך גם ממלא תפקיד משמעותי בהצלחה של העסק באופן קבוע. הסיוע של רואה החשבון מתחיל עם פתיחת תיק מע”מ, כאשר לאחר שנפתח תיק מע”מ הוא יכול לפסייע בתהליך של פתיחת תיק עוסק זעיר גם בביטוח הלאומי ובמס הכנסה. רואה חשבון חוסך לבעל העסק את ההתרוצצויות הכרוכות בתהליך הפתיחה ואת מילוי הטפסים השונים, כאשר עלות פתיחת תיק עוסק פטור דרך רואה חשבון איננה יקרה – ולחלוטין “מחזירה את ההשקעה” כיוון שהיא חוסכת זמן רב, ששווה כסף.

פתיחת עסק כוללת היכרות עם כל נושא המעקב אחר הקבלות, הנדרשות מכל מי שביצע פתיחת עסק זעיר, כמו גם שמירה ותיעוד הקבלות והחשבוניות הניתנות לבעל העסק, באם הוא רוכש פריטים שיכולים להיחשב כהוצאות מוכרות. עריכת הדו”ח השנתי יכולה להיעשות על ידי רואה החשבון, תהליך מורכב בפני עצמו שניתן לבצע בקלות בעזרתו המקצועית של בעל המקצוע שבחרתם שילווה אתכם.

חשוב לזכור, שהמעבר מסטטוס של שכיר אל עצמאי, כמו גם פתיחת עסק עצמאי במקביל לעבודה כשכירים, יכולים לבלבל – במיוחד בכל הקשור לתשלומי מיסים, הגשת דו”חות שונים, הצהרת הון וכל הנדרש מבעל עסק עצמאי. כאשר מלווה אתכם רואה חשבון מיומן כבר משלב של פתיחת עסק ולאורך כל הדרך, אתם יכולים להיות רגועים לגמרי ולהתרכז אך ורק בפיתוח העסק, למען הצלחתו ושגשוגו. כמובן, שבמקרה הצורך, תוכלו לבצע סגירת תיק עוסק פטור בקלות ולשנות את הסטטוס שלכם אל מול הביטוח הלאומי, מע”מ ומס הכנסה, בסיוע המקצועי של רואה החשבון שלכם.

השאר פרטים כאן לקבלת טיפים נוספים שיעזרו לעסק שלך לשגשג!

משרד רואי חשבון בתל אביב

מידע ליצירת קשר

Skip to content