דף הבית » מה עצמאי טרי אמור ללמוד מבחינת התנהלות בשנה הראשונה של עבודה כעצמאי?
מה עצמאי טרי אמור ללמוד מבחינת התנהלות בשנה הראשונה של עבודה כעצמאי?
מה הצעד הראשון בפתיחת עסק?
יש הרבה דברים שיעזרו לך להתנהל נכון כעצמאי לאורך השנה הראשונה ואפילו בהמשך. אבל הדבר הראשון שצריך, זה קודם כל לפתוח עסק פטור. רוב העצמאים בשנה הראשונה מוגדרים בתור עוסקים פטורים. יש לזה יתרון משום שאין צורך בהתעסקות מול מע”מ. ההתנהלות החשבונאית פשוטה יותר ולא צריך להתעסק עם חישובי דוחות מע”מ.
מי צריך להתנהל מול מע"מ?
למרות שלרוב עצמאי יקבל אישור לפעול כעוסק פטור בשנה הראשונה, לא תמיד זה אפשרי. אם ברור מראש שהעסק יהיה בעל הכנסות גבוהות, הוא צריך להירשם כעוסק מורשה או כחברה. מלבד זאת, בענפים מסוימים חייבים להירשם בתוך עוסקים מורשים. המשמעות היא שכבר בשנה הראשונה תצטרך לדעת היטב איך לחשב מעמ. בגדול, יש להוסיף לכל מחיר של מוצר או לכל מחיר של שירות שאתה נותן, אחוז מסוים כפי שקובעים במס ערך מוסף. אבל זה לא הכל. יש צורך בכל חודש להוציא דוח מעמ מפורט שיציין את כל המעמ שגבית מלקוחות ואת כל הוצאות של מס ערך מוסף, המותרות לניכוי בעסק.
מה זה אומר נקודות זיכוי?
שכירים לא צריכים להתעסק כמעט בכלל מול מס הכנסה. אבל עצמאי זה משהו אחר. כבר בשנה הראשונה בתור עצמאי תצטרך להכיר את מושג נקודות הזיכוי. האוסף של כל נקודות הזיכוי המגיעות לך, למשל נקודות זיכוי לגבר, נקודות זיכוי כהורה לילדים קטנים וכן הלאה, מפחית את גובה המס. כל נקודת זיכוי נחשבת להטבת מס. אם “תפספס” נקודות זיכוי מסוימות, המשמעות היא שתשלם מיסים גבוהים יותר ללא שום הצדקה.
האם צריך לפתוח תיק ניכויים?
אם אתה עובד כעצמאי ולא מעסיק עובדים, לא תצטרך לאורך השנה לפתוח תיק ניכויים ולהגיש מדי חודש טופסי 102. לעומת זאת, אם במהלך השנה תתחיל להעסיק עובדים, תצטרך לפני כן לפתוח תיק ניכויים. זוהי הפרוצדורה שמאפשרת לך לדווח כחוק על תשלומי חובה שאתה מעביר בשם העובד. אלה תשלומי חובה וגם תשלומי רשות שמוסכמים בחוזה עבודה או בהסכם קיבוצי. למשל, ניכויי חובה למס הכנסה, ניכויי ביטוח לאומי על שם העובד, ניכויים להפרשות פנסיה, תשלומים בגין קרנות השתלמות, מס בריאות וכן הלאה.
למה חשוב לשמור קבלות עסקיות?
בתור עצמאי, יש לך הטבת מס מאוד משמעותית. הטבת המס הזאת נקראת בשם הוצאות מוכרות. אם תרצה לדעת מהי המשמעות, נסביר בקצרה. נניח לשם הפשטות שאתה אמור לשלם 10 אחוז מס הכנסה. עוד נניח שבמהלך החודש הרווחת ממכירות ללקוחות 10,000 ₪. אפשר לראות בקלות שעליך לשלם מס הכנסה בסך 1000 ₪. אבל אם תקפיד לשמור קבלות עבור הוצאות עסקיות, תשלם בסופו של דבר פחות מס. למשל, אם קנית סחורה בעלות של 1000 ₪ והגשת קבלה, אז הרווח נטו הוא לא 10000 ₪ אלא 9000 ₪ בלבד. ולכן, תשלום מס הכנסה יורד ל-900 ₪. נדגיש כי באופן מעשי מס הכנסה עשוי להיות גבוה יותר מ-10 אחוזים וכמובן שלעסק יש הרבה הוצאות עסקיות. את הקבלות חייבים לשמור למקרה שתתבצע ביקורת בעסק.
האם מס הכנסה עושים ביקורת על עסקים חדשים?
בתור עצמאי טרי, חשוב להקפיד להתנהל כחוק ועל פי הכללים, מול מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע”מ. אין נוהל קבוע שאומר שבכל עסק חדש מגיעים לערוך ביקורת מס הכנסה אולם זה דבר שבהחלט עשוי להתקיים. חוקרי מס הכנסה עורכים ביקורות פתע על פי רצונם ועל פי שיקוליהם. מי שמתנהל בצורה מסודרת, עם ניהול ספרים ושמירת כל הקבלות והחשבוניות, יעבור את הביקורת מבלי להסתבך.
פעלו לפי כללים חשובים
במהלך השנה הראשונה, משרד רואי חשבון בתל אביב ממליץ לכם לפעול כך:
- רשמו כל הכנסה בתוכנת ניהול חשבונות.
- אל תנסו להסתיר הכנסות או תדלגו על רישום קבלות ללקוחות.
- שמרו על סדר פיננסי בניהול העסק ופתחו חשבון בנק עסקי נפרד.
- בכל מקרה של ספק, התייעצו עם רואה חשבון מוסמך.