דף הבית » תכנונים והכנות שכדאי לבצע לפני שפותחים עסק משלכם
תכנונים והכנות שכדאי לבצע לפני שפותחים עסק משלכם
בכל שנה נפתחים בישראל כמה עשרות אלפי עסקים. מצד שני, בכל שנה גם נסגרים כמה עשרות אלפי עסקים. המסקנה המתבקשת היא שנדרשת היערכות מושכלת לקראת פתיחת עסק – על-מנת למקסם את סיכויי ההצלחה. חשוב לזכור שגם עסקים בעלי פוטנציאל אמיתי, כאלה שמבוססים על יכולות גבוהות של בעל העסק, עלולים להיכשל בגלל טעויות שאפשר למנוע אותן. המדריך בעמוד זה יעזור לכם להבין מהם הדגשים העיקריים בשלב הרגיש של תכנון הקמת עסק חדש.
תוכנית עסקית מדויקת
הבסיס לכל עסק הוא תוכנית מפורטת ככל האפשר ומדויקת לחלוטין. תוכנית עסקית חייבת לכלול תיאור של המוצרים או השירותים שהעסק יספק, פירוט של קהלי היעד, אופן התנהלות העסק, כוח האדם הדרוש, צפי הכנסות והוצאות, אסטרטגיית שיווק ובידול מהמתחרים, ועוד. רק תוכנית שהוכנה בעזרת אנשי מקצוע מנוסים ובפרט משרד ראיית חשבון מאפשרת לקבל הערכה אמינה לגבי פוטנציאל הרווח בעסק. בנוסף מסייעת תוכנית עסקית מקצועית להיערך נכון ולתכנן את העסק כך שיפעל באופן היעיל ביותר האפשרי ויפנה לקהלים האופטימליים מבחינתו.
פתיחת תיקים במעמ ובמס הכנסה
פעולה נוספת שחובה לבצע לפני התחלת הפעילות היא פתיחת תיק במס ערך מוסף וגם במס הכנסה. עוד קודם לכן מתקבלת ההחלטה האם העסק יפעל במעמד של עוסק פטור או עוסק מורשה – עוסקים פטורים נקראים כך משום שהם פטורים מחובת גביית מעמ מלקוחותיהם אבל הם גם מנועים מקבלת זיכוי על המעמ שהם עצמם שילמו עבור הוצאות עסקיות מכל הסוגים.
עוסקים מורשים נדרשים להגיש דוח מעמ אחת לחודש או חודשיים, וכמובן לשלם את ה-17% שגבו על כל עסקה. על-מנת לחשב בקלות מהו הסכום ששייך למעשה למדינה ניתן להיעזר במחשבון ייעודי למטרה זו – מחשבון מעמ הפוך. למחשבון זה מוזן סכום העסקה הכולל, והתוצאה היא הסכום שאותו יש לשלם למס ערך מוסף.
תכנון מס
עוד המלצה חמה לקראת הקמת עסק חדש, וגם כמובן לאחר שהוא כבר פועל, היא לבצע תכנון מס. המדינה אמנם גובה לא מעט מיסים מבעלי עסקים, אבל במקביל מציעה גם נקודות זיכוי ממס הכנסה, ודרכים נוספות לצמצם את חבות המס. עבור עסק בראשית דרכו כל חיסכון הוא כמובן מבורך, וכשתכנון מס שמבוצע ע”י איש מקצוע מנוסה משאיר נתח גדול יותר מהרווחים אצל בעל עסק, הוא יכול להשקיע יותר בעסק ולפתח אותו עוד.
מציאת רואה חשבון מנוסה
כל עסק זקוק לרואה חשבון מיומן. סיבה אחת היא כאמור כדאיות ביצוע תכנון מס מקצועי. סיבה שנייה היא שבדרך זו נמנעים קונפליקטים מיותרים מול רשות המיסים וכל הדוחות מוגשים בזמן וכהלכה (בהקשר זה כדאי לזכור שגם טעות בתום לב עלולה להוביל לענישה מצד רשות המיסים). עוד סיבה חשובה היא השקט הנפשי שמקנה השירות לבעל העסק החדש וגם החיסכון בזמן – משאב יקר מאוד – הוא תועלת רלוונטית. בהתאם גם התשובה לשאלה האם עוסק פטור צריך רואה חשבון היא כן ואפילו בהחלט.
תשובות לשאלות נפוצות
בעלי עסקים שממשיכים במקביל להתפרנס כשכירים – אופציה נפוצה עבור מי שנמצאים בתחילת הדרך ועוד לא צברו מספיק לקוחות בעסק – עלולים לשלם סכומים גבוהים מדי למס הכנסה. על-מנת לשלם רק את מה שחובה לשלם, חשוב לדעת מה זה תיאום מס ולבצע אותו. ניתן להיעזר באנשי מס הכנסה, אם כי רואה חשבון הוא אופציה עדיפה יותר, ובפרט כשתיאום המס מהווה חלק משירות כולל יותר לעסק.
נכון ל-2022, התקרה עומדת על 102,292 ₪. חשוב להדגיש כי הקריטריון הוא הכנסות העסק ולא הרווחים.
החוק מאפשר זאת, אבל ההמלצה היא היא לפתוח חשבון נפרד לעסק – גם כדי שניתן יהיה לעקוב טוב יותר אחרי ההכנסות וההוצאות שלו, וגם על-מנת להקל על מילוי הדוחות למע”מ ולמס הכנסה.
פתיחת תיק עוסק עצמאי בביטוח הלאומי היא חובה במקרים הבאים:
א. היקף שעות העבודה בעסק הוא 20 שעות בשבוע או למעלה מכך.
ב. ההכנסה החודשית מהעסק היא 50% מהשכר הממוצע במשק או יותר (כ-5,270 ש”ח, נכון ל-2022).
ג. היקף שעות העבודה בעסק הוא 12 שעות שבועיות או יותר, ובמקביל ההכנסה היא 15% מהשכר הממוצע או יותר (כ-1,580 ש”ח, נכון ל-2022).